Størst uten bismak

Foto: Martin Huseby Jensen

Størst uten bismak

Aftenpostens størst, men bare fordi de taper minst.

Fredag morgen var det klart. Opplagsseieren man i Medie-Norge så et blaff av tidlig i 2010 var mer enn ett blaff. Aftenposten endte som seirende i opplagskampen i fjor. For første gang på 30 år er Aftenposten igjen landets største avis. Årsak – mens VG mistet nesten 30.000 aviser i sitt opplag i fjor, mistet Aftenposten litt over 3.000.

Størst

Med det ble Aftenposten landets største avis med 239.831 aviser i opplag, mot VGs 233.295.

– Er dette en “seier” med bismak?

– Vi føler vel ikke det. Vi synes det er hyggelig at vi er Norges største avis, men jeg vet ikke om jeg vil gjøre noe nummer ut av bismak. Vi har klart oss opplagsmessig bra gjennom vanskelig tider og at vi nå kan gjeninnta posisjonen som den største avisen er inspirerende, sier administrerende direktør Lars Erik Torjussen.

Aften

Direktøren poengterer at det ikke nytter å hvile på laurbærene, for Aftenposten mister lesere, 3357 eksemplarer i løpet av fjoråret. Dermed er det en daglig kamp for å holde på leserne. Mens morgenutgaven mistet sine lesere, falt Aften noe mer. Avisen mistet 6470 eksemplarer og har nå et opplag på 105.095 aviser tre dager i uken.

– Vi ser at Aften utvikler seg positivt gjennom 2010. Den falt som forventet da vi la om fra avis fem dager i uken til tre dager. Men gjennom 2010 har vi stort sett stabilisert Aften og det er bra.

Nett

På nett snudd Aftenposten bunnlinjen til å gå fra blodrøde til helsvarte tall med et positivt driftsresultat på fem millioner i fjor. Dette forklarer Torjussen er en kombinasjon av inntektsutvikling og kostnadsstyring. Ambisjonen nå er å utvikle nettinntektene betraktelig i årene fremover.

– Det tror jeg vi skal klare gjennom å utvikle nye digitale produkter. Blant annet har vi brukerbetaling på iPad på teppet. En annen årsak til økte inntekter er at vi nå selger stillingsannonser på nettsiden vår, noe som gir nye inntektsstrømmer.

App

Minst to, kanskje tre apper, vil komme fra Aftenposten, forteller Torjussen. Det er snakk om én egen nyhetsapp som på linje med VG+ vil bli oppdatert to ganger om dagen. Og så vil A-magasinet få en app ganske så raskt. I tillegg vurderes en ren PDF-app av morgenutgaven.

– Vi håper på å sende søknaden en av første dagene. Det har tatt litt tid fordi vi ville ha tydelige signaler rundt hvordan Apple så for seg betalingsløsningen. Nå har vi fått det, men vi jobber med hvordan det skal forstås.

Utviklingen til de tre største avisene fra 2001 til 2010


Aftenposten VG Dagbladet
2010 239 831 233 292 98 130
2009 243 188 262 374 105 255
2008 247 556 284 414 123 383
2007 250 179 309 610 135 611
2006 248 503 315 549 146 512
2005 252 716 343 703 162 069
2004 249 861 365 266 183 092
2003 256 639 380 190 186 136
2002 263 026 390 510 191 164
2001 262 632 387 508 193 637

Annonser

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
30.11.2014
Søknadsfrist
30.11.2014
Søknadsfrist
01.12.2014

Les også

Håper konkrete prissatser skal gi medlemmene av Kritikerlaget forhandlingsmakt overfor oppdragsgivere.

Artikler på VGs MinMote leder brukerne til nettbutikker.

Mens opplaget til norske fagblad øker med nesten én prosent, gis bladene ut sjeldnere.