Hans-Tore Bjerkaas snakket til NRKJs årsmøte. Foto: Kathrine Geard

NRK vil bli tydeligere

KLÆKKEN (Journalisten): Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas sier NRK i framtida vil skille seg mer fra kommersielle konkurrenter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I juni vedtok NRK en ny langtidsstrategi. På årsmøtet til NRKJ forklarte kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas hvordan lyttere, seere og lesere vil merke dette.

- Publikum vil over tid oppleve et mer distinkt NRK, som skiller seg tydeligere fra kommersielle konkurrenter.

Motsatt

Han viser til at digitaliseringen av distribusjon og produksjon gir kommersielle kanaler nye og lønnsomme muligheter til å fragmentere og nisjefisere sitt tilbud. En naturlig utvikling er derfor at de vil søke å tilfredstille publikums individuelle ønsker og behov.

- Vi går motsatt vei, NRK skal være en fellesarena med vekt på samfunnsdebatt, opplysning og demokrati.

Bjerkaas tror NRK i framtida blir eneste kringkaster i Norge som tar ansvar for informasjon, opplysning og debatt på et nivå som når ut til store deler av offentligheten.

- Det er kursen vi staker ut. I overskuelig framtid skal vi være en kringkaster som har mangfold i tilbudet. Det som er bra i Norge er at vi er et informasjonssøkende og opplyst folk. Dermed kan vi opprettholde en høy markedsandel med brede samfunnsorienterte programmer.

Mild omstilling

K-sjefen sier det er nødvendig for NRK å ha høye ambisjoner og vilje til å endre seg for ikke å bli akterutseilt. Han beskriver samtidig omstillingspolitikken i NRK som meget mild sammenliknet med det andre kringkastinger ute i verden har vært gjennom.

På spørsmål om den nye strategien også innebærer at lytter/seertall og klikk blir mindre viktige mål på suksess svarer Bjerkaas ja.

− Men det kan ikke brukes som konserverende argument for å bevare alt som det er. Vi må utvikle oss videre.

Fornøyd

NRK-leder Hege Iren Frantzen er fornøyd med at den nye langtidsstrategien innebærer et skritt vekk fra ratingtenking.

− I stedet står det at det vi lager, og det vi gjør skal være viktig for det norske folk. Nå må vi og våre medlemmer passe på at de nye ordene faktisk blir noe annet, for NRK, for redaksjonene, og for det vi lager og for publikum. Dette er noe vi i NRKJ har vært opptatt av lenge, og nå har vi sjansen til å få det til, sier hun.

Sport

Langtidsstrategien tegner et bilde der NRK er like viktig om fem år som i dag.

− Det er en høy ambisjon, understreker Bjerkaas.

- Når man ser på hva som skjer med digitalisering, internasjonalisering og globalisering er dette en utrolig offensiv satsing.

Bjerkaas sier NRK har like store ambisjoner når det gjelder sport som før. Han håper en ny fellesstrategi i EBU, som NRK er med på, vil virke positivt i konkurransen om senderettigheter.

− Jeg tror det er viktig at NRK fortsatt har et sterkt sportstilbud. Vi gjør det som er mulig for å erverve oss det.

Powered by Labrador CMS