Administrerende direktør Mari Velsand i TUN Media selger Valdres Media til Gudbrandsdalen Dagningen. Foto: Siri Juell Rasmussen

GD kjøper Valdres Media

Har ambisjoner om å vokse videre i innlandet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Gudbrandsdølen Dagningen AS overtar samtlige aksjer i Valdres Media AS, inkludert datterselskapet Valdres Distribusjon AS, fra Tun Media AS.
Tun Media har eid Valdres Media siden 2009. Overtakelsen var et ledd i ekspensjonsplanene til tidligere Tun-direktør Terje Bertheussen, som seinere måtte forlate sin stilling på dagen.

GD overtar aksjene i Valdres Media så snart de nødvendige godkjenninger fra Konkurransetilsynet og Medietilsynet foreligger. Kjøpesummen er ikke kjent.

Valdres Media hadde i 2010 et driftsunderskudd på 9,5 millioner kroner av en omsetning på 34,5 millioner kroner.

Styrket posisjon

– Mediehuset GD ønsker med dette å styrke sin posisjon som eier av lokale medier i Innlandet, sier administrerende direktør Jon Kristiansen i Gudbrandsdølen Dagningen AS i en pressemelding.

Foruten regionavisen GD eier og driver selskapet lokalavisene Norddalen, Dølen (50 %) og Byavis Lillehammer.

Kristiansen sier at kjøpet av Valdres er i tråd med GDs grunnsyn og formål, og han har tro på at Valdres vil bidra til å styrke den ideologiske plattformen for GD som mediekonsern for innlandet og fjellregionen.

– Med regionens interesser og særegenheter som forankring og utgangspunkt, har GD og Valdres i stor grad felles utfordringer og muligheter, sier Jon Kristiansen.

Restrukturering

Administrerende direktør i Tun Media AS, Mari Velsand, sier salget av Valdres-selskapene er en del av en pågående restrukturering i konsernet. Tun har slitt alvorlig økonomisk de siste årene.

– Tun Media kommer framover til å konsentrere seg om det vi har definert som strategisk kjernevirksomhet for selskapet, og det omfatter ikke lokalavisdrift. Jeg er svært godt fornøyd med at GD overtar Valdres Media. Med den erfaring og kompetanse GD har, er jeg sikker på at avisa Valdres får gode eiere som vil kunne videreutvikle lokalavisen på en tilfredsstillende måte, sier Velsand.

Bevare selvstendighet

Jon Kristiansen i GD sier at konsernet ønsker å bevare avisa Valdres sin selvstendighet og gi rom for å videreutvikle lokalavisen.

– Det er viktig med nærhet til det markedet avisene skal dekke. Vår plan er å videreutvikle avisa Valdres til det beste både for lesere og annonsører i de mange små og store lokalsamfunnene i Valdres.

Avisa Valdres har et opplag på cirka 8.300 eksemplarer, og cirka 22.000 lesere på papir og 4.000 lesere på nett. Avisa dekker alle de seks kommunene i Valdres, og har hovedkontor på Fagernes. Valdres Media har 31 fast ansatte medarbeidere.

 

Powered by Labrador CMS