20100531Brukt på nett

Tror ikke på nettbetaling

Medierådgiver har mer tro på Trine Eilertsens forslag. 

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mandag fortalte Journalisten at Bergens Tidende vurderer å innføre brukerregistrering på sine nettsider.

Trine Eilertsen forklarer at brukerregistrering vil være en del av BTs strategi for nettbetaling. Registreringen vil kreve tilgang til e-postadresser, som igjen gir BT mulighet til å kommunisere med leserne og gi dem tilbud om innhold som krever betaling.

Smaksprøve

Sjefredaktøren ser for seg at det meste av BTs redaksjonelle innhold etter hvert vil ligge bak en betalingsmur, og at alt må være tilgjengelig på alle plattformer. Derfor, mener hun, vil bruksregistrering være en test på hvor stor interessen er blant leserne:

– Hvis folk ikke orker å registrere seg for å lese en sak, så er det jo ikke sikkert at de har lyst til å betale for saken, heller.

Til næringslivsavisen Børsen (gjengitt i danske Journalisten, Børsen har sin artikkel bak betalingsmur) sier medierådgiver Claus Werner at han har svært liten tro på nettbetaling. Werner er direktør i det engelske medierådgivningsselskapet Ocean Strategy.

Unikt

Han sier til Journalisten.no at erfaringene de har gjort seg gjennom sine engelske og europeiske kunder er at med mindre innholdet er unikt, er det ytterst vanskelig å få penger for innhold brukerne kan finne andre steder på nett, som NRK.

– Situasjonen er en annen om du for eksempel er Financial Times og har innhold som er unikt.

En annen mulighet er å bundle med avisen, slik Fædrelandsvennen og Drammens Tidende har gjort. Men Werner mener mediehusene da skal være svært forsiktige med å justere prisene særlig opp.

– I stedet for betalingsvegg mener jeg mediene heller bør ha registreringsvegg. Det er her jeg tror mediehusene på sikt vil tjene penger. På denne måten vil de få mer informasjon om sine brukere, noe som vil bli verdifullt i fremtiden.

Vekst i USA

Det er trolig lettere, mener han, å ta betalt for lokale og regionale publikasjoner enn det er for de nasjonale, men heller ikke disse vil ha det lett om ikke innholdet er helt eksklusivt.

Tidligere denne uken kunngjorde USAs største avisselskap Gannet at opplagsinntektene deres økte med 5,6 prosent i tredje kvartal. Hele 71 av mediekonsernets nettaviser har nå betalingsmur. Sammen med nettannonsering økte den digitale omsetningen med 64,6 prosent.

I Norge har Møre-Nytt, Hallingdølen, Fædrelandsvennen, Drammens Tidende, Tønsbergs Blad og Budstikka lansert nettbetaling i forskjellige varianter.

Det er ventet at Stavanger Aftenblad, Aftenposten og Glåmdalen vil følge etter.

Blant nisjepublikasjonene er FiskeribladetFiskaren og IntraFish de eldste i nettbetalingsmarkedet, mens Kommunal Rapport er ny av året.

 

 

Powered by Labrador CMS