NRK fjernet romklipp

nrkklipp.jpg(image/jpeg)
Dette møter seere som forsøker å se Dagsrevyen 12. januar i opptak. Skjermdump fra NRK.no

NRK fjernet romklipp

Dagsrevy-sending fra 12. januar er ikke lenger tilgjengelig på nett.

De siste dagene har NRKs reportasje om en dømt romkvinne vakt sterk debatt. Innslaget som ble sendt i Dagsrevyen 12. januar inneholdt flere feil og utelatelser. Den groveste var at kvinnen også er dømt for medvirkning til voldtekt av sin egen datter.

Tirsdag ettermiddag fjernet NRK sendingen fra nettsidene. Seere som ønsker å se klippet igjen får en melding om at «Lyd- eller videoinnhold er så langt ikke klart. Prøv igjen om kort tid.»

Det er gjort etter at NRK mandag hadde en grundig gjennomgang av reportasjen, og grunnlaget for den. Konklusjonen er at flere forhold i dommen er så alvorlige at reportasjen gir feil inntrykk av faktum.

– Vi er enige om at reportasjen slik den framstår ikke skulle blitt sendt. Dagsrevyen vil også beklage framstillingen reportasjen fikk overfor den fornærmede jenta, heter det i uttalelsen som er signert nyhetsredaktør Stein Bjøntegård.

NRK skriver at kvinnens og familiens historie i hovedsak var at de ikke var enig i tingrettens dom, og at den påførte familien store belastninger i en allerede vanskelig livssituasjon.

Annonser

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
30.04.2017
Søknadsfrist
30.04.2017
Søknadsfrist
30.04.2017

Les også

Men svarer ikke på Journalistens spørsmål om hvorvidt en slik utestengelse svekker lokaldemokratiet.

I TV 2 tjener reporterne 84.000 flere kroner enn i NRK.

Kildekrig fra helvete i arbeidet med boka «Jakten på Thunder». En av kildene som fikk betaling ble også brukt i DN-dokumentar.