NRK innrømmer domstabbe

19012013.jpg(image/jpeg)
Reportasjen som har vakt kritikk ble sendt lørdag 12. januar. Skjermdump fra NRKs Nett-TV

NRK innrømmer domstabbe

Men svarer ikke på hvorfor omtale av barnevoldtektsdom ble utelatt fra Dagsrevy-reportasje.

Redaksjonsleder Ole Eivind Henden i Dagsrevyen innrømmer at det var feil av NRK å utelate at romkvinnen i en reportasje sendt lørdag 12. januar i tillegg til menneskehandel også var dømt for medvirkning til barnevoldtekt. Men hvorfor denne delen av dommen ikke ble omtalt kan han ikke svare på lørdag.

– Det kan jeg ikke gå tungt inn i fordi jeg ikke kjenner til det. Da må jeg langt inn i diskusjonene som ble gjort. Men det var feil å utelate den delen av dommen. Vi i redaksjonsledelsen ser det nå, slik saken er fremstilt, sier Henden.

Avviser kampanjejournalistikk

Journalisten omtalte lørdag en kritisk artikkel publisert fredag av Jon Hustad på Dag og Tids nettsted.

Der skriver han at NRK skjulte sannheten fra seerne da de sendte den åtte minutter lange reportasjen. Overfor Journalisten kalte Hustad innslaget for kampanjejournalistikk.

– Det er som å lage sak på Arne Treholt uten nevne at han er dømt for spionasje, sa Hustad.

NRKs redaksjonsleder avviser denne kritikken.

– Det ble gjort en journalistisk feilvurdering knyttet til det totale komplekset, men det er ikke kampanjejournalistikk. Det var en interessant ankesak på vei, som aldri kom opp.

Ankesaken, som skulle kommet opp nå på nyåret, ble imidlertid avblåst etter at romkvinnen trakk anken.

NRK får kritikk også fra statsadvokat Rudolf Christoffersen ved Hordaland statsadvokatembeter, som har ført saken i rettsapparatet.

– Dette var en ensidig framstilling hvor helt sentrale faktaopplysninger fra straffesaken ble fortiet, sa Christoffersen til Journalisten.

Og lørdag etterspurte Elin Ørjasæter NRKs forklaring på saken på sin blogg.

Prinsipielle sider

NRKs redaksjonsleder sier NRK fant historien interessant fordi saken er den første i sitt slag.

– Den gikk inn i det vi har kjent til i mange år med at romfolk reiser rundt med barn og selger smykker. Så er det jo et interessant spørsmål om det at barna deltar i dette og eventuell kriminell virksomhet rammes av menneskehandelparagrafen.

Henden sier hensikten med reportasjen var å sette søkelys på det prinsipielle ved at romfolk er dømt for menneskehandel for at deres egne barn blant annet solgte smykker.

– Så ser vi at det å ikke gå inn i dommen mot denne spesifikke kvinnen var feil når reportasjen handler om henne, sier Henden.

– Så det du sier er at dere valgte «feil» kvinne som case?

– Når vi bruker henne som case var det feil å utelate den delen av dommen som handlet om voldtekten.

Les også: «Som å lage sak på Treholt uten å nevne spionasjen»

Annonser

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
02.11.2014
Søknadsfrist
02.11.2014
Søknadsfrist
05.11.2014

Les også

Og vil det i hele tatt kunne gå gjennom i ESA? Neppe, mener Finansdepartement som mener kopi av papiravisen er det eneste akseptable.

Sju av ti lenker i VG-artikkel om hotellutsikt er til et og samme nettsted. Ingen kommersielle bindinger, sier redaksjonsleder.

Nederlandske Blendle har fått millioner av mediegiganter og hatt møter med norske aktører.