NRK klarte ikke slette

nrkbevis2.jpg(image/jpeg)
Journalisten fant skandalereportasjen på NRKs nettside fredag.

NRK klarte ikke slette

Dagsrevyens reportasje om romkvinnen var fortsatt på nett til fredag.

Journalisten forsøkte fredag morgen å få ledelsen i NRK i tale for å be om en mer inngående forklaring på hvorfor NRK har fjernet Dagsrevyen fra 12. januar. Denne sendingen bestod av den mye kritiserte romreportasjen.

Vi ville også spørre om det er med hensikt innslaget fortsatt er tilgjengelig på nrk.no via et Google-søk.

Vår første henvendelse gikk til nyhetsredaktør Stein Bjøntegård i halv ti-tiden. Klokka 13 fikk vi via programdirektør Per Arne Kalbakk fungerende nyhetsredaktør Solveig Tvedt i tale. Hun kunne bekrefte at hensikten var å fjerne videoreportasjen og nettsaken fullstendig og virket overrasket over at det ikke hadde lyktes.

Kalbakk sendte oss kort etterpå en tekstmelding:

«Hei - beskjed fra våre nettfolk: Saker som er avpublisert kan fortsatt søkes opp via Googles cache-filter inntil neste gang indekseringen deres blir oppdatert. Vi tar nå kontakt med Google for å anmode om at de fjerner saken fra sitt søk så snart som mulig.»

Men etter det Journalisten forstår, er det ikke hos Googles cachefunksjonalitet videoinnslaget ligger. Riktignok er det mulig å søke opp de sidene hvor videoinnslaget ligger via Google. Men det er også mulig å finne reportasjen direkte på NRKs nettsider dersom man kjenner adressen, eller altså via et tekstsøk på Google.

PS: Like etter klokken 14 fredag var også disse videoklippene fjernet fra NRKs nettside.

Les også: NRK fjernet romklipp (23.01.2013)

Annonser

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
30.04.2017
Søknadsfrist
30.04.2017
Søknadsfrist
30.04.2017

Les også

Men svarer ikke på Journalistens spørsmål om hvorvidt en slik utestengelse svekker lokaldemokratiet.

I TV 2 tjener reporterne 84.000 flere kroner enn i NRK.

Kildekrig fra helvete i arbeidet med boka «Jakten på Thunder». En av kildene som fikk betaling ble også brukt i DN-dokumentar.