NRK: – Skulle ikke blitt sendt

19012013.jpg(image/jpeg)
NRK er kommet til at reportasjen aldri burde vært sendt. Lover beklagelse overfor fornærmet datter. Skjermdump fra NRKs Nett-TV

NRK: – Skulle ikke blitt sendt

Lover beklagelse overfor fornærmet jente. 

Journalisten har de siste dagene skrevet om en Dagsrevy-reportasje der NRK unnlot å opplyse at en rumensk kvinne er dømt for medvirkning til barnevoldtekt av sin egen datter. 

NRK innrømmet i helgen at det var en feil å ikke nevne at romkvinnen er dømt for medvirkning til voldtekt. Etter at det mandag ble kjent at Dagsrevyen klages inn til PFU, går NRK nå enda lenger i å beklage innslaget.

Mandag kveld kom NRK med en uttalelse, hvor nyhetsredaktør Stein Bjøntegård skriver at NRK har foretatt en grundig gjennomgang av reportasjen og fakta i saken.

På det grunnlaget har statskanalen konkludert med at reportasjen gir feil inntrykk av faktum i saken.

– Vi er enige om at reportasjen slik den framstår ikke skulle blitt sendt. Dagsrevyen vil også beklage framstillingen reportasjen fikk overfor den fornærmede jenta, heter det i uttalelsen.

Det var Dagsrevy-anker Nina Owing som lørdag 12. januar introduserte reportasjen som er laget av reporter Runar Henriksen Jørstad. Owing har fått med seg de mange reaksjonene på saken:

– Det var kraftig diskusjon rundt saken. Jeg var kritisk, og er glad for at ledelsen beklager at den ble sendt, sier Owing.

 

 

Annonser

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
30.04.2017
Søknadsfrist
30.04.2017
Søknadsfrist
30.04.2017

Les også

Men svarer ikke på Journalistens spørsmål om hvorvidt en slik utestengelse svekker lokaldemokratiet.

I TV 2 tjener reporterne 84.000 flere kroner enn i NRK.

Kildekrig fra helvete i arbeidet med boka «Jakten på Thunder». En av kildene som fikk betaling ble også brukt i DN-dokumentar.