- Nedgangen er bekymringsfull

- Vår opplagsnedgang er bekymringsfull, og vi har iverksatt løpende journalistiske tiltak for å bedre situasjonen, sier sjefredaktør John Olav Egeland i Dagbladet til Journalisten. Han bekrefter at opplagsnedgangen for årets første åtte måneder var rundt 15.000, og tror ikke det har skjedd store endringer i markedet siden da.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Egeland sier at lørdagssatsingen med Magasinet er et plauss for avisen, selv om opplaget enkelte lørdager ligger langt under det avisen i sin tid opererte med som break-even når det gjelder lønnsomhet.

- Vi hadde i sin tid meget nøkterne anslag for lørdagsprosjektet, men annonseinngangen har vært betydelig bedre enn budsjettert. Derfor er lørdagen inntjeningsmessig vår beste dag. Men for hele produktet har vi mye å gjøre journalistisk, og leserne vil ventelig ha lagt merke til endringer og forbedringer som har skjedd i det siste, bl.a. med side to, tre, fire og fem.

Egeland tror på et markedsrykk

Dagblad-redaktøren sier at bildet generelt er bekymringsfullt, og ikke bare for hans egen avis. Han har sett på andre store aviser og ser at det også er andre som har all grunn til å bekymre seg.

- Det minner om 1994-1995, hvor vi fikk en strukturendring i markedet. Den gang som en følge av TV 2 og flerkanalsamfunnet. Nå kan ting tyde på at nettbruken begynner å bli voksen, for ikke å si moden, og at det er en av de viktigste årsaken til at avisopplaget faller. Dagbladet har jo aldri hatt flere lesere enn nå, med tanke på de 250.000-300.000 som kommer i tillegg på våre nettsider, men det virker som flere enn før nå søker dit hvor de kan lese gratis. Uansett forteller utviklingen oss at vi hele tiden må satse på å gjøre det journalistiske produktet bedre, og den jobben har førsteprioritet hos oss nå, sier Egeland.

Powered by Labrador CMS