Omsetningen i NTB har økt fra 141 millioner kroner til 218 millioner kroner siden Pål Bjerketvedt ble sjefredaktør og administrerende direktør i 2004. Foto: Birgit Dannenberg

Kjøper en tredel av ANB

NTB overtar sport og foto, blir fotoleverandør til alle Amedia-aviser. ANB-ansatte reagerer på prosessen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De ansatte i de to nyhetsbyråene ble informert om intensjonsavtalen onsdag. Seks ansatte fordelt på fem og et halvt årsverk som i dag jobber i Amedia-eide Avisenes Nyhetsbyrå får tilbud om tilsvarende jobber i NTB. Amedia er også største aksjonær i NTB, med rundt 40 prosent. 

Bilder

– Vi har inngått en omfattende avtale. Vi overtar sport og foto med tilhørende virksomhet og tilhørende aktivitet med de tjenestene som leveres i dag, som fotball live, oppdrag foto og oppdrag sport. I tillegg ligger det en fotoavtale inne, som dreier seg om at alle Amedias mediehus får en treårig tilgang på nyhetsbilder og arkivbilder fra NTB scanpix, sier administrerende direktør og sjefredaktør Pål Bjerketvedt i NTB.

Avtalen kommer i stand tre år etter at Bjerketvedt kjøpte bildebyrået Scanpix fra Schibsted. 

Sjefredaktøren ønsker ikke å kommentere hvor mye NTB betaler. Han lover at ingen Amedia-aviser vil oppleve prisøkning, siden den totale regningen skal bli delt på flere.

Forhandlet

Fotoarkivet blir inntil videre værende i ANBs eie. Bjerketvedt sier avtalen er kommet i stand etter et samtidig initiativ fra NTB til ANB og Amedias ledelse for noen uker siden.

– Det å levere spesialoppdrag til våre kunder har vært et satsingsområde for oss i to til tre år. Vi leverer spesialoppdrag til mange kunder i tillegg til de ordinære tjenestene.

– Ønsket dere egentlig å kjøpe hele ANB?

– Det har aldri vært et tema å overta hele ANB som selskap. Men vi kan i prinsippet overta alle innholdstjenester fra ANB og andre, sier Bjerketvedt.

– Provoserende

Blant de ansatte i to selskapene er mottagelsen delt. Mens klubbleder Nina Haabeth i NTB ser positivt på kjøpet og ønsker nye kolleger velkommen, reagerer ANB-klubben på prosessen. Klubbleder Bjørn Erik Dahl sier nyheten er kommet som et sjokk på de ansatte.

Tirsdag klokka 13 ble de to ansattrepresentantene i styret presentert løsningen. 21 timer senere ble alle de ansatte informert. 

– Det føles litt provoserende å få en ferdig mekka løsning på bordet. Det vært en smule sjokkartet stemning i redaksjonen, rett før jul, selv om vi er blitt svært omstillingsdyktige etter tidligere kuttrunder og omorganiseringer, sier Dahl, og fortsetter:

– Akkurat nå har vi flere spørsmål enn svar. Men det er på det rene at vi som ansatte og tillitsvalgte ikke har fått så mye som et forvarsel før orienteringen tirsdag ettermiddag. Når man da kommer med nærmest en fasit på bordet fra konsernledelsen, så er det grunn til å stille spørsmål ved hele prosessen, for å si det mildt, sier Dahl. Han understreker at det viktigste er at ingen mister jobben.

Sjefredaktør og administrerende direktør Hallgeir Westrum i ANB sier de ansatte ble involvert så fort det var mulig fra hans side.

– Salget er en del av et arbeid som har pågått mellom Amedia og NTB. Det var det ikke naturlig å si noe før en endelig avklaring. Så ble det informert så fort det var mulig fra min side, sier Westrum.

Avtaleverk

Rådgiver og advokat August Ringvold i Norsk Journalistlag (NJ) viser til hovedavtalen, og sier det er krystallklart at de ansatte skal informeres og inviteres til drøftelser ved endringer som får betydning for de ansattes arbeidsforhold.

– Det er nokså klart at et salg av deler av ANB til NTB faller inn under det, sier Ringvold.

Han viser også til at aksjelovens paragraf 6-16 pålegger et morselskap å informere styret i datterselskap om beslutninger som har betydning for konsernet eller datterselskapet. 

Vil undersøke

Klubblederen i ANB sier han ikke kan slå fast at avtaler er brutt, men understreker at han vil gå inn i det.

– Det er åpenbart at dette er en prosess vi ikke er involvert i. Vi er ikke ferdige med denne saken. Vi forutsetter også at vi fra nå av blir grundig involvert i det som skal skje, legger klubblederen til.

Westrum beroliger med at de ansatte blir en del av den videre prosessen.

– Selvsagt blir de involvert videre etter de retningslinjer og gjeldende praksis som ligger der. 

Avtalen innebærer innebærer at det nå blir færre medarbeidere i byrået. Etter at to på foto og fire på sport er over hos NTB, vil det være 10 medarbeidere igjen i ANB.

– Avtalen sikrer Amedias aviser, som ANB er og også vil fortsette å være tjenesteleverandør til, tilgang til et stort materiale.

Sluttføres januar

ANB har de siste to årene hatt en omsetning på rundt 20 millioner kroner årlig. I 2008 og 2009 var den oppe i rundt 36 millioner kroner. I samme periode har NTB økt sin omsetning fra 160 millioner kroner i 2008 til 218 millioner kroner i fjor.

NTB har gjort flere oppkjøp de senere år. I 2007 overtok de ANBs løpende nyhetstjeneste. NTB har også kjøpt virksomhet fra Edda Media. 

Overtakelsen av foto og sport fra ANB er planlagt å skje fra 1. februar.

Powered by Labrador CMS