Generalsekretær Jahn-Arne Olsen i Norsk Journalistlag (NJ) må i høst lose organisasjonen gjennom en tøff budsjettpross. Foto: Birgit Dannenberg

Mer kopipenger

Digital kopiering i skoleverket gir tre millioner i økt vederlag til NJ.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Gjennom avtalen mellom KS og Kopinor har digital kopiering for alvor åpnet seg som et nytt område Dette er nye penger, men vi må regne med at papirkopieringen går ned, sier generalsekretær Jahn-Arne Olsen i Norsk Journalistlag (NJ)

Til gode for alle

NJ er medlem i Kopinor, som igjen fordeler kopivederlag til opphavsmenn og utgivere. Rundsummen for digital kopiering i skoleverket er på 30 millioner, men i praksis er det 25 millioner som nå fordeles til norske opphavsmenn og -kvinner.

– Vår andel er 2,97 millioner årlig i årene 2012-13-14, som er den nåværende avtaleperioden. Vi bruker stort sett pengene til kollektive tiltak for journalistene. Vi mottar pengene på vegne av alle journalister og ikke bare medlemmer i NJ, og må tilby tiltak alle kan få glede av.

Flere bilder

Fem prosent av Kopinors samlede vederlag for papirkopier går til NJ. Andelen ved digital kopiering er tolv prosent. Årsakene er flere.

– Det er mye mer bilder på nett enn det som kopieres på papir. I forhandlingen fikk vi og styrket vår posisjon, og vi for for første gang penger for faglitterære artikler. Lenge var det bokformatet som fikk alt, men det er veldig mange enkeltartikler på nett. I tillegg ble utgiverandelen lavere.

Mangler presseklipp

Den reforhandlede summen er større enn Olsen forventet i forkant av forhandlingene. Han er med andre ord fornøyd. Men ikke med alt.

– Vi fikk et prinsipielt gjennomslag for at også illustrasjoner regnes som journalistikk. Det ga en økt andel til nyhetsmedier. Fra Fagpressen får vi null. Det er ikke begrunnet i det hele tatt. Det er ikke snakk om mye penger, men det er helt ulogisk.

Olsen peker også på en utfordring NJ har med MBL, som bestemmer om Kopinor kan kreve vederlag for presseklipp.

– MBL har åpnet skoleverket, mens en rekke andre områder fortsatt er lukket, for eksempel digital kopiering i staten. Det gjør at vi ikke fanger opp og får vederlag for faktisk bruk. Det er MBL som avgjør dette. Det er de som sitter med rettighetene. Det er ikke et konfliktområde. Men vi bør snakke nærmere om det. Jeg kan vanskelig se at det er en fordel at kopiering som faktisk foregår ikke skal fanges opp av Kopinor-systemet.

Powered by Labrador CMS