Frilanssatser i endring

ingeovetysnes.jpg(image/jpeg)
Frilansjournalistenes leder, Inge Ove Tysnes. Foto: Anette Andresen

Frilanssatser i endring

Nye eksempelsatser skal leve videre sammen med frilanskalkulatoren.

«Frilansernes nye lønnsvåpen». Slik omtalte Journalisten frilanskalkulatoren da den ble lansert på tampen av 2010. Den regnearkbaserte tjenesten var ment å erstatte de gamle frilanssatsene.

Sammen

Men de tre og et halvt år gamle «sovende» frilanssatsene er fortsatt tilgjenglig på Journalistlagets nettsted. Men beløpene har stått stille.

Nå skal Frilansjournalistene lage nye «eksempelsatser».

– Vi får mange henvendelser fra frilansere om betaling. Og vi vil hjelpe på veien, sier leder Inge Ove Tysnes.

Han understreker at frilanskalkulatoren fortsatt skal videreføres.

– Målet er at flest mulig bruker den.

Prisstigning

De oppdaterte satsene skal bli veiledende. 

– Det betyr at vi vil legge fram eksempelsatser for hva som er vanlig. For eksempel for en lokalavis med 2.000 eksemplarer i opplag, riksavis, ukeblad og fagpresse.

Hvilket nivå de nye satsene blir på er foreløpig ikke klart. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) har prisstigningen siden november 2010 vært på knapt fem prosent. Lønnsveksten var i perioden 2010 til i fjor på 12,5 prosent.

– Vi vil få fram hva frilanseren skal ta i betaling. Dette gjør vi fordi vi erfarer at det er mange, spesielt ferske, som er usikre på dette. Det er i alle frilanseres interesse at alle fakturerer på et anstendig nivå og ikke selger seg for knapper og glansbilder.

Tysnes understreker at de gamle frilanssatsene vil fortsette å ligge på nettsiden som i dag. 

Annonser

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
25.01.2017
Søknadsfrist
27.01.2017
Søknadsfrist
27.01.2017

Les også

Utvalget har samlet seg om å felle avisen for brudd på god presseskikk på to punkter «etter en samlet vurdering».

Norges Idrettsforbund har måttet investere i utstyr for å dekke medienes behov.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) mener Sandnesposten ukritisk formidlet PR-stoff og ikke merket kommersielt innhold tydelig nok.