Elizabeth Plank i Policymic Foto: Birgit Dannenberg

- Vi vil ikke lage fluffy nyheter

BERGEN (Journalisten): Amerikanske PolicyMic vil bli de unges BBC. Fortsatt er det et stykke igjen til det skjer. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

PolicyMic er litt annerledes. Selvfølgelig er de glade for at sakene deres leses, at de får klikk. Men det skal ifølge Elizabeth Plank ikke gå på bekostning av målet deres. Å nå unge mennesker der de er og å være deres viktigeste nyhetsnettsted.

Plank er redaktør for sosiale medier og vi møter henne under Nordiske Mediedager i Bergen i begynnelsen mai, like etter at hun har holdt foredrag om hvordan å skape oppmerksomhet rundt seriøse nyheter i sosiale medier. I kamp med kattevideoer, søte barn og kjendiser.

Smart innhold

- Vi vil skape smarte historier som engasjerer og fortelle om ting som betyr noe. Vi vil ikke være avhengige av det letteste innholdet. Unge mennesker ønsker mer enn bare kattevideoer. De vil ha smarte og overbevisende artikler. Disse skal vi lage.

Plank forteller engasjert om friheten redaksjonen har til å velge og følge saker. Selv om nettstedet har tradisjonelle redaksjonsmøter, følges det særlig med i sosiale medier. Det er en viktig del av strategien.

- Vi lager innhold som er skapt for å gjøre det godt i sosiale medier. Vårt ønske er å delta i de sosiale samtalene mellom unge mennesker.

Derfor følger redaksjonen med på hvilke emner som trender på Twitter eller Facebook, eller for den saks skyld på Instagram. Når sakene er valgt ut, plukkes skribent. Målet er at den som forfatter artikkelen også har en ekspertise på feltet.

- Vi er veldig opptatt av nettopp vinklingen. Når vi ser på trendene i de sosiale samtalene, spør vi oss selv om hvordan vi kan dekke det annerledes.

Unngår Bieber

Men det skal altså ikke være såkalte fluffy nyhetssaker. Hva med Justin Bieber som kjørte bil i beruset tilstand?

- Vi skrev om det, men ikke fokusert rundt et bilde av en full Bieber. Vi vil snarere vite hva folk mener om det og hvorfor de bryr seg. Eller de kan kritisere mediene for måten de dekker en slik sak. Hvorfor snakker vi om Justin Bieber? Vi hadde faktisk en sak om hvordan en nyhetssending avbrøt et intervju med en politiker for å fortelle om Justin Bieber. Hvorfor skjer dette, spurte vi.

Nettstedet har rundt 18 millioner besøkende per måned eller omtrent 500.000 per dag. Men, understreker Plank, de har også hatt dager med to millioner visninger på én artikkel alene. Redaksjonen er ung og redaktøren forteller at de fleste i redaksjonen er reportere og ikke trente journalister. Derfor er det ikke alle som har egne kilder de pleier kontakt med.

Ungt

Plank selv, som har grad i studier av menneskelig adferd, er i ferd med å bygge seg opp et kildenett

De tenker ikke så mye på kjendiser og mener de unge er opptatt av viktigere nyheter enn som så. Problemet, sett fra Plank og hennes kollegers ståsted er at slike saker ifølge henne ikke presenteres på en appellerende måte i de øvrige mediene.

- Vi dekker ikke fluffy-saker, og likevel gjør vi det ganske bra. Den mest leste saken vår handlet om Syria. Folk er interessert i smarte saker.

Powered by Labrador CMS