Ingeborg Volan i NONA vil ta tak i bruken av innhold fra sosiale medier. FOTO: Birgit Dannenberg

Hvordan ta innhold fra sosiale medier

Nona og Presseforbundet vil lage en veileder. Har du noen forslag til dem?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Sosiale medier kan være en gullgruve av innhold for de redigerte mediene, men det er ikke fritt fram å forsyne seg med andres åndsverk. Det har Buzzit fått erfare etter Aftenpostens opprulling av nettstedets artikler og deres opphav. Men Buzzit er langt fra eneste redaksjon som henter innhold fra høy og lav på nettet.

Organisasjonen NONA og Norsk Presseforbund vil gi råd om hvordan man kan finne gull og bruke det på en måte som er akseptabel for alle. I tiden fram til jul vil de i diskusjoner på nett og debatter utenfor webben forsøke å jobbe fram en veileder for redaksjonene.

- Det er ikke snakk om å inkorporere dette inn i medienes selvjustis. Det vi ønsker å bidra til å skape klarhet rundt er hvordan redaksjonene kan verifisere at innholdet som blir funnet på sosiale medier er sant, og gi råd om hvordan dette trygt kan brukes samtidig som rettighetene til både brukere og mediene ivaretas, sier NONA-leder Ingeborg Volan til Journalisten.

Stort potensial

Volan sier at det kan være ting de så langt ikke har tenkt på og som de håper å få innspill om. Utgangspunktet har vært et tilsvarende arbeid fra den amerikanske søsterorganisasjonen ONA, hvor Volan også har vært involvert.

Selv tror hun ikke det er problemer med overtramp i bruken av innhold fra sosiale medier er veldig store.

- Det kan heller være at redaksjoner dropper å bruke innhold fordi de er usikre. Og dermed tar de ikke ut potensialet i brukergenerert innhold.

Norsk Presseforbund er med, og Volan håper også Redaktørforeningen deltar.

Villnis

- Jeg tror det er et behov. Nettet er et villnis. Vi ser veldig klart at det er stor forskjell på hva folk ville publisert i egen sfære og når de redigerte mediene tar tak i deres innhold, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum.

Kjersti Løken Stavrum hilser initiativet fra NONA velkommen. FOTO: Birgit Dannenberg
Flere saker som omhandler uttalelser i sosiale medier som er plukket opp av redigerte medier, er blitt klaget inn for PFU. Blant annet da Romerikes Blad tok utsagn fra en politikers Facebook-side, klagen førte ikke frem. En annen er Eirik Junge Eliassens klage på iTromsø etter at han uttalte seg i det sosiale nettsamfunnet og dette ble omtalt i lokalavisen. Heller ikke denne klagen førte frem.

I senere tid er det oppstått flere saker hvor medier har forsynt seg med videoer fra YouTube, eller bilder fra Instagram. Dette er blant problemstillingene de to organisasjonene ønsker å belyse.

- Det å kunne bruke sosiale medier til research og innhenting av materiale er fantastisk, men det er også flere farer forbundet med det, sier Løken Stavrum og sikter til redaksjoner som forsyner seg med innhold uten å ha spurt om tillatelse.

Generalsekretæren sier at hun håper på å få til debattmøtet i god tid før jul. Og både bransje, etikk og juss må være med i utarbeidelsen av veilederen.

 

 

Powered by Labrador CMS