- Om vi får notifisert nullmoms har vi gitt et bidrag til å trygge medienes fremtid, sier mediepolitisk talsmann Geir Jørgen Bekkevold i KrF. Foto: Birgit Dannenberg

På momsvippen

Før budsjettforhandlingene tar til er det stortingsflertall for nullmoms. KrF kan sementere det.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

- Jeg mener det er rom for både en offensiv familiepolitikk og en offensiv mediepolitikk. Vi skal hjelpe regjeringen å finne steder i budjsettet de kan spare for å få det til, sier mediepolitisk talsmann Geir Jørgen Bekkevold til Journalisten.

Denne uken er KrF i gang med sitt eget budsjettforslag. Der regner Bekkevold med at partiet vil velge samme linje som Venstre; nullmoms på alle plattformer og opprettholdelse av produksjonstilskuddet slik det er i dag. Altså en bit unna det regjeringen de støtter la fram i sitt forslag.

LES OGSÅ: Pressestøtten foreslås redusert med 50 millioner kroner

Må notifisere prinspippet

- Jeg tror det er der vi lander, sier Bekkevold og svarer så på spørsmålet om ikke mediepolitikken fort kan bli ofret for andre hjertesaker, som familiepolitikken.

Bekkevold sier mediepolitikken er ekstremt viktig for partiet hans. I et større perspektiv er det snakk om demokratiet. Han kan ikke se noen motsetninger til mediepolitikken i budsjettet.

Selv om han vet det lyser en rød lampe i Finansdepartementet hver gang det er snakk om å endre på merverdiavgiften, er dette viktig å jobbe for. Det er et insitament for å drive utvikling i begge plattformer, sier han. Telemarks-representanten, nå på 6. året, mener statsråden, når hun først skal notifisere lavmoms, ikke bør legge den på et bestemt nivå. Ber hun om 8 prosent slik regjeringen har foreslått, blir det nærmest umulig å få presset den ned til null.

- Det vil være lurest å notifisere prinsippet. Vi har ikke tid, slik markedet utvikler seg, til å forhandle den ned. Hvorfor skal de samme ordene ha nullmoms på papir, men ikke digitalt?

Satser ikke penger

Mediepolitikeren spør seg hvorfor bransjen ikke har vært mer innovativ. For ham er jobben å legge til rettet for innovasjon, men det er mediebransjen selv som må gjøre jobben. Bekkevold er spent på hvor lang tid det vil ta før avisene kommer ut bare én eller to dager i uken.

Dette samt kampen om annonsekronene med internasjonale kjemper som Google og Facebook, gjør at mediepolitikerne mobiliserer. 

LES OGSÅ: Vil sikre medienes framtid

- Hvor mye er du villig til å satse på at ESA vil notifisere prinsippet om lavmoms?

- Jeg er ikke villig til å satse penger. Men jeg er mer enn villig til å ta kampen.

LES OGSÅ: Mener Widvey bør lytte til Stortinget

Etter at Venstre kunngjorde at de vil gå for nullmoms, er det flertall på Stortinget - før budsjettforhandlingene - for nullmoms også på digitale medier.

Powered by Labrador CMS