Holder fast på papiret

De største fagbladene har ingen planer om å bli heldigitale og redde skog.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Journalisten legger som kjent ned sitt papirutgave fra årsskiftet. Journalisten.no meldte i forrige uke at Kampanje har kommet med sitt siste papirmagasin, mens Sykepleien planlegger å legge ned papirutgaven sin innen 1919. En kartlegging av situasjonen i de største fagbladene i Norge viser imidlertid at mange trær forsatt vil bli felt for å spre deres redaksjonelle innhold i mange hundre tusen papireksemplarer.

[factbox:1-right]

De største fagbladene her i landet opplever en helt annen situasjon enn papiravisene. Papiropplagene til medlemsblader som Teknisk Ukeblad, Hus & Bolig og Pensjonisten øker til dels betydelig. Svarene i Journalistens undersøkelse viser at redaksjonene ikke er klare til å ta steget inn i en heldigital verden.

Teknisk Ukeblad

Opplag 2010: 113.500
Opplag 2013: 124.538

Teknisk Ukeblad er nærmest programforpliktet til å ligge i front av den teknologiske utviklingen, noe som også er tilfellet. Samtidig har papirutgaven til Norges største teknologitidskrift hatt en pen opplagsvekst de siste årene. I dag har ledelsen ingen planer om å droppe papir. Men betegnelsen ukeblad er i ferd med å bli utvannet i TUs tilfelle. Utgivelsesfrekvensen er tatt ned fra 42 utgaver i 2013 til 22 i 2014.

[quote:1-left]

– Vi vurderer å gå ned til 18 i 2015. Årsaken til reduksjonen i frekvens er hovedsakelig at markedet for stillingsannonser på papir faller. Dette skyldes riktignok ikke utelukkende trenden til digital, men også at stillingsmarkedet er mer krevende enn foregående år, sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør Jan M. Moberg.

Papirutgavens framtid vurderes fortløpende i TU. Bladet er et tilbud til medlemmer av Nito (Norges Ingeniør- og Teknologorganisasjon), Tekna (Teknisk-naturvitenskapelig forening) og Polyteknisk forening.

– Foreningene kjøper TU i store opplag fra oss. Beslutningen er dermed ikke utelukkende vår, men også en funksjon av hva foreningene ønsker for sine medlemmer, sier Moberg, som understreker at TU har fullt fokus på å vokse digitalt.

[quote:2-right]

– Dersom vi ikke lykkes å etablere en attraktiv og lønnsom digital posisjon, vil ikke TU eksistere i framtiden. Vi lykkes godt på nett. Skulle suksessen fortsette, vil det kunne påvirke papirsatsingen ved at vi flytter alt til digital utgivelse. Det blir en løpende diskusjon med eiere og styret, sier TU-sjefen.

På forretnings- og utviklingssiden viser Moberg til at TU har gått inn i et 12 måneders prøvemedlemskap i ABM (American Business Media).

– ABM har fokus på Business-to-business og har medlemmer med spennende posisjoner innen flere av bransjene TU dekker. Vi må innse at utviklingen innen B2B media - der vi har vår hovedvirksomhet - i stor grad drives fra internasjonale aktører. Trenden fra de siste par årene er dessuten at de amerikanske aktørene nå ligger i front. Da må vi henge mer med dem for å plukke opp ideer, trender og gode løsninger.

Moberg viser til at TU de siste årene har bygget seg opp til å bli en vesentlig aktør i sitt marked. Han mener at mye av suksessen skyldes journalistikken og måten TU har presentert den på.

– Medlemskapet i ABM vil nok i første rekke bety mest for vår forretningsutvikling. Men vi skal selvsagt også følge med på hva de måtte ha å by på av redaksjonell utvikling og input.

Dette er situasjonen for flere av de største fagbladene:

Motor

Opplag 2010: 427.041
Opplag 2013: 418.782

Motor er Norges største fagtidsskrift og utgis av Norges Automobilforbund. Selv om opplaget har falt litt de siste årene er tilbakemeldingen fra ansvarlig redaktør Lina Schøyen glassklar:

– Vi har ingen planer om å avvikle papirutgaven.

Fagbladet

[quote:5-right]

Opplag 2010: 319.271
Opplag 2013: 336.756

– Vi utvikler nettsidene, men har foreløpig ingen planer om å legge ned papirutgaven av Fagbladet, sier ansvarlig redaktør Kirsti Knudsen i bladet som går til medlemmene i LOs største forbund, Fagforbundet.

Nina Granlund Sæther er redaktør i Hus & Bolig. Foto: Kathrine Geard

Hus & Bolig

Opplag 2010: 184.985
Opplag 2013: 224.388

– Vi har ingen planer om å legge ned papirutgaven, er budskapet fra redaktør Nina Granlund Sæther. Bladet eier av Huseiernes Landsforbund.

Pensjonisten

Opplag 2010: 153.174
Opplag 2013: 180.954

Pensjonisten, som utgis av Pensjonistforbundet, vurderer ikke å legge ned sin papirutgave. Det er som ventet, ettersom svært mange pensjonister ikke er aktive på internett, nettbrett og smartmobil .

– I overskuelig tid framover er ikke dette noen aktuell problemstilling, selv om vi drøfter å bli bedre også på nettdelen, sier redaktør Trond Halvard Nedrebø.

[quote:7-left]

Fjell og Vidde

Opplag 2010: 144.208
Opplag 2013: 155.729

– Trist å høre om alle som legger ned papirutgavene sine. Det er foreløpig ingen planer om å legge ned papirutgaven av Fjell og Vidde, sier redaktør Julie Maske. Det er Den Norske Turistforening som eier bladet.

Utdanning

Opplag 2010: 143.516
Opplag 2013: 148.711

[quote:6-right]

– Ikke i overskuelig framtid!

Slik lyder svaret fra ansvarlig redaktør Knut Hovland på spørsmålet om Utdanningsforbundet vurderer å avvikle papirbladet sitt. Det samme gjelder for de fire tidsskriftene Bedre Skole, Første steg, Yrke og Spesialpedagogikk.

– Jeg tror det blir lenge til vi eventuelt tar en slik beslutning. Papirutgavene har fortsatt en sterk stilling blant leserne, selv om noen flere nå velger e-blad-løsningene våre.

Dette er situasjonen i noen av de mindre fagbladene:

Dine Penger

Per Valebrokk holder fast på Dine Pengers papirutgave. Foto: Birgit Dannenberg

Opplag 2010: 45.361
Opplag 2013: 36.347

[quote:3-right]

Per Valebrokk er ansvarlig redaktør og administrerende direktør for både det økonominettstedet E24 og økonomibladet Dine Penger. Til tross for et betydelig opplagsfall de siste årene, har Valebrokk ingen umiddelbare planer om å gjøre også Dine Penger heldigital.

Papirutgaven av Dine Penger falt stygt i opplag i fjor, fra 39.021 i 2012 til 36.347 eksemplarer (ned 6,9 prosent).

–  Det siste året har vi brukt mye tid og krefter på å omprofilere magasinet, både innholdsmessig og i design. Vi tjener penger på magasinet, men den generelle markedssituasjonen er krevende. Det er derfor nødvendig for oss, som for alle andre i magasinbransjen, å kontinuerlig trimme kostnadene og utnytte digitale muligheter.

[quote:4-left]

Valebrokk forteller at Dine Penger har større inntekter fra digitale brukere enn fra løssalget. Han poengterer at dette på samme tid sier noe om potensialet for den første inntektstypen og utfordringene ved den andre.

– Sluttspillet er heldigitalt for alle medier. Når den dagen kommer for Dine Penger tør jeg ikke mene noe om, sier Valebrokk.

Apollon

Opplag 2010: 27.000
Opplag 2013: 27.000

Apollon, som utgis av Universitetet i Oslo, har ingen planer om å avvikle papirutgaven sin.

Advokatbladet

Opplag 2010: 8.290
Opplag 2013: 9.159

– Advokatbladet er først og fremst et magasin, og det er ikke aktuelt å legge det ned. Vi ønsker å styrke vår nettposisjon, men også å utvikle bladet videre, sier redaktør Nina Schmidt.

OPPLAGSKILDER: MEDIEBEDRIFTENES LANDSFORENING/FAGPRESSEKATALOGEN

Powered by Labrador CMS