Sykepleien på papir. Foto: Glenn Slydal Johansen

Vil bli kvitt denne

Sykepleien vil legge ned papirutgaven selv om leserne i snitt bruker én time på hver utgave.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

14 ganger i året kommer tidsskriftet Sykepleien ut med opp mot 100 sider i hver utgave. Leserne er de drøyt 100.000 medlemmene av eieren, Norsk Sykepleierforbund. Og bladet leses. Interne undersøkelser viser at de bruker i snitt én time på hver utgave.

Likevel har bladet lagt en strategi om å kvitte seg med papirutgaven innen 2019. Det kom fram under Redaktørforeningens høstmøte tirsdag. Forutsetningen for nedleggelsen er at redaksjonen klarer å oppnå den samme lesetiden på de digitale plattformene: den åpne nettutgaven og Sykepleien-appen som i løpet av neste år blir eksklusiv for medlemmene.

Allerede neste år reduseres antallet papirutgivelser fra årets 14 til 12.

Satser helhjertet

Det er ansvarlig redaktør Barth Tholens som er arkitekten bak strategien. Han gikk i fjor til eieren med et ønske om å kneppe opp den digitale satsingen. Initiativet munnet ut i en avtale som innebærer at bladet de neste fem årene bruker to millioner kroner årlig på digitalsatsing.

Redaktør Bart Tholens i Tidsskriftet Sykepleien. Foto: Glenn Slydal Johansen

– Jeg følte vi ikke kunne ha en halvhjertet digital satsing, sier Tholens.

– Hvordan skal dere oppnå en time lesetid digitalt?

– Ved å satse helhjertet, og bruke bladet til å pushe digitalt innhold. Og vi skal ha tilleggsstoff på nett og appen i forhold til bladet. Ja, det er et ambisiøst prosjekt, men en time lesetid på nett og app er mulig på månedsbasis.

Tall redaktøren fikk inn i fjor viste at sykepleierne gjør som andre mediebrukere: De trekker mot det digitale.

– Når og hvis vi klarer å få den samme gode lesetiden digitalt, legger vi ned det serieproduserte bladet innen 2019.

Kompetanseheving

Men Tholens skynder seg å legge til at det kan komme noen printutgaver også etter 2019. Da dreier det seg om noen temautgaver i året mot nisjemålgrupper.

Samtidig som leserne går digitalt, mener redaktøren strategien også er et tiltak for å heve den digitale kompetansen i redaksjonen. Tholens mener at journalistene må endre tenkemåten fra bladproduksjon til digitalt.

– Vi kan ikke la bladet bare rusle og gå.

Redaktøren trekker også miljø fram som en faktor for å legge ned bladet. Sykepleierforbundet vokser år for år, noe som medfører økte økonomiske og miljømessige kostnader for fagbladet.

– En halv million kilo papir går med til å trykke bladet.

Det økonomiske hevder redaktøren er underordnet. På spørsmål om strategien har konsekvenser for bemanningen, svarer han kort «nei».

– Vi har betydelige inntekter fra bladet, og har mye å ta vare på fra print. Så vi må gå forsiktig fram. En femårsplan er veldig lansiktig. Man behøver ikke sette kniven på strupen.

Tholens berømmer eieren ikke bare for å satse og tenke langsiktig, men også for å være langt framme på det digitale. Nylig fikk 3.500 tillitsvalgte utdelt Ipader der Sykepleien-appen var forhåndsinstallert. Forbundet hadde i fjor inntekter på knapt 450 millioner kroner.

Usikkerhet

Leder Marit Fonn i redaksjonsklubben sier de ikke er uenig i at det satses mer digitalt. Samtidig understreker hun at det er usikkert hva leserne vil gjøre i framtiden.

– Vi må følge med på mediebildet og hva leserne gjør. Foreløpig er det greit at vi er gått ned på antall utgivelser. Men vi vet ikke hvor smertegrensen går, sier Fonn på en litt svak telefonforbindelse fra India, hvor hun er på fotokurs.

Fonn sier også at lesergruppen til Sykepleien er mindre digital enn gjennomsnittet.

– Det må vi også ta hensyn til.
Powered by Labrador CMS