Kristoffer Skjæringrud Vil ikke jobbe for noen som krever at han skal betale for å få betalt. Foto: Privat

Vil du betale for å fakturere?

Det er spørsmålet flere frilansere har måttet ta stilling til når Schibsteds selskap nå går over til elektronisk faktura.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag ringer en selger rundt på vegne av Schibsted og flere mediehus i konsernet til deres leverandører, som da også inkluderer frilansere. Samtalen er for eksempel som følger:

– Vi har innført nytt fakturasystem, og du kan få tilgang for bare 900 kroner.

– Hæ? Skal jeg betale 900 kroner for å få lov å fakturere for [liten sum]? Nei, da skal jeg ikke jobbe for dem i år.

– Sjefen hører på. Du kan få det for 490.

Hevdet å være VG

Tidligere i januar ble Kristoffer Drivdal Skjæringsrud også kontaktet av en slik selger. Den gang var det tilsynelatende ikke på vegne av.

– En fyr ringte meg og hevdet han var fra VG. I sine papirer så han at jeg hadde fakturert dem i 2014 og lurte derfor på om jeg visste omtrent hvor mye jeg kom til å fakturere for i 2015. Han brydde seg ikke stort om at jeg ikke skulle fakturere, og fortalte meg videre at VG har begynt med en ny fakturaløsning, sier Skjæringsrud.

– Jeg presiserte at jeg ikke var spesielt interessert, men jeg spurte hva jeg måtte gjøre for å sette opp løsningen. Da svarte han at den nye fakturaløsningen kostet 2.000 kroner. Innen han rakk å fortelle mer, avbrøt jeg ham av overraskelse. Da sier han at han kan gi meg 50 prosent på dette. Deretter sier jeg “Jeg må altså betale for å fakturere dere?” Han svarer ja, men han kan gi meg 75 prosent hvis jeg bestiller det nå.

Ville gått i minus

Det var helt uaktuelt for Skjæringrud, som la på. Han er fotograf, og ble kontaktet av VG for et bilde som skulle bli brukt i en sak, men endte på forsiden. Den opprinnelige prisen for bildet var 1.500, noe han forhandlet opp etter merbruket. Men han anså det likevel som han ville gått i minus med den foreslåtte løsningen.

– Fikk du noe sted i samtalen inntrykk av at det handlet om informasjon om ny fakturaløsning?

– Nei, jeg forsto det som dette var noe jeg måtte gjøre for å i det hele tatt kunne sende faktura til VG.

Trodde det var scam

Fram til Journalisten tok kontakt har han derfor ansett det hele som et forsøk på scam. Han sjekket telefonnummeret og fant firmaet E360, men gjorde ikke mer ut av det.

– Jeg trodde at det var et firma som hadde fått innsyn i min fakturahistorie. Derfor trodde jeg det var scam. Det er sjokkerende at VG selger, eller gir bort, min kontaktinformasjon.

Jobber for Schibsted

Leder for Felles tjenester i Schibsted Patrik Pedersen forteller at E360 jobber med å få deres leverandører over på såkalt EHF-format.

- Er det riktig at det koster 2000 kroner å benytte den løsningen som de tilbyr for dere?

– Nei. Poenget er at vi ønsker at våre leverandører, og da også frilansere, skal bruke EHF-format. Hvordan den enkelte ønsker å gjøre det er opp til den enkelte. Mange regnskapssystemer har mulighet til å sende på det formatet. E360 har et alternativ som kan benyttes.

Det er ikke slik at E360 er den eneste måten å sende faktura til VG på i dag?

– Nei. Selvfølgelig ikke. Det står også i all den informasjonen som sendes ut til frilanserne, til alle leverandørene. Så skal det stå hva vi er ute etter. Ikke at de skal bruke E360s system. E360 skal gi det som et tilbud til de som ikke har et slikt system. Men det er ikke et krav om å bruke E360 sitt system.

Meningen firma skal ringe

Pedersen bekrefter at firmaet har fått tilgang til deres leverandørregister. Han er også klar over at de ringer rundt til blant annet frilansere.

– Ja. Det er meningen at de skal gjøre det. De har sendt både SMS, Epost og ringt til våre leverandører for å få dem over på elektronisk fakturaformat.

En SMS med informasjon om endringen vil for eksempel se ut som denne teksten:

«Kjære Fakturaansvarlig Fædrelandsvennen innfører elektronisk mottak av fakturaer. Kan Aslaug Olette Klausen starte og sender oss elektronisk faktura innen 31. desember…Besvar med å trykke på linken»

SMS er sendt 11.11.2014. Lenken viser til E360s samarbeidspartner OpusCapita. Kan i dag ikke åpnes.

- Forstår du at frilansere kan reagere på å få beskjed om å betale for å sende faktura til avisene deres?

– Godt spørsmål. Men det gjør du jo strengt tatt når du sender i posten også. Det har vært vanlig å betale når du sender ting fra deg. Men dette er et krav til leverandørene om at man må levere på det åpne formatet som nå brettes ut i hele bransjen. Offentlige myndigheter stiller jo det som et krav nå.

Utenfor instruks

Daglig leder Roger Hulthin i E360 kjenner seg ikke igjen kjenner seg ikke igjen i at firmaet hevder å være fakturaløsningen til Schibsted.

– Den som har en løsning må selvfølgelig bruke den løsningen som passer en best. Hvis du ikke har løsning så skal vi hjelpe deg i gang med ulike løsninger.

– Hvorfor formidles det ikke i samtale med deres selger?

– Da må jeg snakke med vedkommende selger og dennes leder. Jeg ser at det har skjedd noe her som er utenfor instruksen. Vårt mandat er å ringe og si at kunden har gått over til elektronisk løsning. Hvis du allerede har en løsning, så for all del bruk denne. Ingen skal presses til noe som helst. Vi skal drive en service for leverandørene.

Skylder på nyansettelse

Hulthin forteller videre at dette er noe som kun har skjedd de to siste ukene, som også er den tiden de har jobbet med dette. Forklaringen mener han ligger i nyansatte som ikke har fått med seg budskapet. Han understreker at det skal korrigeres.

Årsaken til prisforskjellen i de ulike tilbudene ovenfor tilskriver han størrelsen på foretakene. Prisene er gitt til enpersons-foretak. Selger påsto imidlertid i etterkant at de ikke satt på noe slik informasjon i kontakten med Schibsteds leverandører.

Fordeler for fakturamottaker

– Ser du at det kan være problematisk for deres oppdragsgiver når selgere sier at de ringer fra denne?

– De skal si at de ringer på vegne av. Det skal også stå i den eposten som sendes ut. Det skal gå ut en henvendelse via en dialog som sier at de jobber på vegne av, understreker Hulthin.

– Jeg kjenner meg ikke igjen i historien. Det er ikke slik den skal fortelles. Det er en servicetelefon som handler om å hjelpe til slik at en kan oppnå fordeler og rasjonalisere mottaket av fakturaer. Slik det skjer i det offentlig.

Klar over feilinformasjonen

– Har du fått henvendelser fra flere?

– Ja. Jeg ble kontaktet av Schibsted i dag tidlig (tirsdag, red.anm.). Da ble vi enige å se på rutinene og hva problemet består av. Og så finne ut hvem som er ansvarlig for dialogen, og hvordan vi skal korrigere denne.

Ifølge Hulthin var det Rune Dalbak i Schibsted som kontaktet ham tidligere på dagen. Årsaken var klager til konsernet. Dette var dermed uavhengig av, og før Journalisten snakket med leder for Schibsteds Felles tjenestesenter Patrik Pedersen. (Fakturahenvendelsene ble omtalt av Aslaug Olette Klausen på Facebook tirsdag morgen, og første gang omtalt av Skjæringrud på Facebook 8. januar, red.anm.)

Finnes alternativ

Det er forøvrig en rekke andre tilbydere av EHF-formatet som Schibsted krever. Enkelte av dem er til og med gratis.

Det har ikke lykkes Journalisten å få kontakt med Dalbak, etter flere henvendelser.

Powered by Labrador CMS