Burde journalistikken merkes?

Delte meninger, men i NRK er forsøk med merking allerede på trappene.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mandag denne uken gjenga Journalisten generalsekretær Kjersti Løken Stavrums nyttårsønsker for 2015. Ett av ønskene som hun egentlig har hatt i hele 2014, er at journalistikken skal merkes. Hun forklarer at mens det på en fast plass i avisen er tydelig at den redigeres i pakt med Redaktørplakaten Vær Varsom-plakaten, er det langt vanskeligere å se på nett.

Tydelig journalistisk

Enkelte nettaviser, deriblant VG og Dagbladet, har ingen umiddelbart synlige henvisninger til de to plakatene. Generalsektærens ønske er at merkingen på nett gjøres på artikkelnivå. Dette er nettavisenes viktigste nivå. Kanskje kan merkingen gjøres i raden hvor delingsknappene befinner seg, eller på bunnen av siden. Som merke foreslår hun Presseforbundet og PFUs nye felles logo.

[quote:1-center]

Sjefredaktør Torry Pedersen i VG later ikke til å tenne på forslaget fra Løken Stavrum når vi spør ham per epost. Snarere svarer han at det er ingen tvil om at VG er et journalistisk produkt, og at lite tyder på at det er vanskelig å klage til PFU.

- Merking bruker vi på annonser og saker der vi samarbeider med en kommersiell aktør.

Vil drøfte merking

I samme bygning som VG, holder også Aftenposten til. Mediehuset har merket nettsidene sine, helt i bunnen. Sjefredaktør Espen Egil Hansen slår fast at det viktigste kvalitetsstempelet deres er Aftenposten-logoen. Den mener han gir publikum en mulighet til å knytte forventninger rundt hvordan produktet redigeres og hvordan innholdet forvaltes.

Når det er sagt stiller Hansen seg positivt til å drøfte en tydeligere merking av PFU-ordningen.

Espen Egil Hansen er åpen for å drøfte merking. Foto: Birgit Dannenberg

- Det kan vi gjerne se på, men vi må se hva som er tenkt i praksis. Om det er gjennomførbart og om publikum opplever det som et kvalitetsstempel.

Men hva skal i så fall merkes som journalistikk? Skal artikler basert rundt gif-filer merkes på lik linje med artikler journalistene har brukt dagevis på å få hull på. Og i så fall, hvem skal bestemme hva som skal merkes?

- Det må være den enkelte redaktør som redigerer sitt innhold. Og så er det opp til publikum å mene om de er utsatt for noe som er i strid for VVP.

NRK i gang

Nettopp problemstillingen rundt hva som skal merkes, var NRK og nyhetsdirektør Per Arne Kalbakk ikke forberedt på. På Marienlyst har de allerede bestemt seg for at journalistikken på nett skal merkes, i hvert fall tekstjournalistikk og i hvert fall i en prøveperiode.

NRK og Per Arne Kalbakk har merkingen snart på plass. Foto: Birgit Dannenberg

Kalbakk forklarer at de i utgangspunktet hadde tenkt dette greit. Få logoen på plass ved siden av delingsknappene. Men så kom spørsmålet fra utviklingsavdelingen om alle malene skulle merkes, eller om det bare var for eksempel nyheter som skulle det. 

- Vi regner med at merkingen er på plass om en ikke så sen framtid nå i vinter. Men først må vi se på maler og på det innholdsmessige. Skal vi merke alle artikler, eller bare nyhetsartikler.

Kalbakk sier at slik det er i dag, er det uansett altfor dårlig merket.

- I en verden der hvem som helst kan være redaktører er det naturlig å informere om redaktøransvar.

 

Powered by Labrador CMS