Nettavisen:

Oppretter egen kulturseksjon i Nettavisen

I første omgang på lavkost, men Gunnar Stavrum mener det bare er leserne som begrenser hvor stor satsingen vil bli.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nettavisen har gjennom årene etablert den ene nisjeseksjonen etter den andre. Først ut var Side2 for kvinner, dernest øknominyheter på NA24 og så manneseksjonen Side3. Om noen uker kjører Nettavisen og sjefredaktør Gunnar Stavrum i gang en ny seksjon, om enn noe forsiktig.

– Vi har hatt et hull i den klassiske kulturjournalistikken. Vi har riktignok hatt Side2s dekning av populærkulturen, men det ikke å ha en egen kulturseksjon gjør at dekningen vår ikke har vært helt på topp. Jeg tror at det er mye godt lesestoff i å dekke kultur, sier Stavrum til Journalisten.

[factbox:1-right]

Nettavisen vil i første omgang hente innhold fra eksterne produsenter. Det kan være en av Amedias utallige redaksjoner, bloggere og skribenter som knyttes til redaksjonen. Stavrum konstaterer at noen av konkurrentene demper sin kultursatsing, dermed ligger mulighetene bedre til rette for Nettavisen mener han.

Ser annonsepotensial

Hvor stor satsingen vil bli, vil tiden vise. I første omgang ansettes en redaksjonell leder internt i Nettavisen.

– Dette er et typisk stoffområde som er bra for vårt omdømme og det er godt lesestoff. Det er ingen grenser for hvor stort dette kan bli, leserne avgjør det.

Stavrum legger ikke skjul på at det ligger en baktanke i muligheten til å få en bit av annonsepotten til aktørene i kulturindustrien.

– Det er en sektor med flere milliardaktører. Så det er åpenbart en baktanke. De siste tre-fire årene har vi fått henvendelser fra mange kulturinteresserte som savner dette stoffet hos oss. Nå gjør vi noe med det.

Endelig dato for lansering er foreløpig ikke satt, men ifølge Stavrum skjer det trolig den andre uken i mars.

Her finner du Journalistens dekning av Nettavisen.

Powered by Labrador CMS