Papir og nett taper terreng

Redaktøren ser likevel lys i tunnelen. Også Nationen og Dag og Tid kan vise til positive tall. 

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Da opplagstallene ble kjent tirsdag formiddag, var ansvarlig redaktør Hanna Relling Berg i Sunnmørsposten på vei i bil fra Ålesund til Molde for å delta på et debattmøte om dekningen av sykehusstriden i Møre og Romsdal. Et tema med mye dramatikk i seg. Opplagsutviklingen for fylkets største avis er heller ikke uten dramatikk.

Relling Berg må, som så mange andre i mediebransjen, registrere at papiropplaget fortsetter å falle. Nettrafikken flater ut, mens mobilbruken øker. Lenger ned i saken kan du lese om Nationen, som ser ut til å ha snudd en ti år lang negativ opplagsutvikling, og om Dag og Tid som øker mest i ukepressen. Til tross for at den er Norges dyreste avis.

Ny beregningsmodell

Sunnmørspostens papiropplag i 2013 var på 27.460 eksemplarer. Den nye beregningsmåten til Mediebedriftenes Landsforening viser et netto totalopplag i 2014 på 25.722. Inkludert i dette tallet er et papiropplag på 24.875 eksemplarer, et løssalg på 1.135 og et digitalt bruttoopplag på 24.596.

– Dette ser da i sum ut som et betydelig opplagsfall, selv om årets totalopplag ikke kan sammenliknes direkte med tidligere års tall for papiropplag?

[quote:1-right]

– Slik vi har fått forklart den nye beregningsmåten, så har Sunnmørsposten et opplagsfall på rundt 6 prosent. Men dette er komplisert og MBL sier at vi må betrakte tallene med varsomhet. Men trenden er uansett, hos oss som generelt i bransjen, at færre leser papiravisa og heller velger digitale løsninger.

Relling Berg forteller at Sunnmørsposten i fjor sommer inkluderte eavisa til alle abonnentene, mens en Pluss-modell ble innført for nett og mobil i november.

Midt i omstilling

– Vi er midt oppe i en omstilling og ser at mange leser avisa digitalt, enten evisa eller Pluss-innholdet. Det er veldig viktig at vi kan gi leserne våre muligheten til å lese Sunnmørsposten på andre plattformer enn papir. Abonnentene får tilgang til Pluss-stoffet, mens andre må betale for det.

– Hva er resultatet av omstillingen så langt?

[quote:2-left]

– Vi hadde god respons på en abonnementskampanje vi kjørte i november. Dermed har vi bedre inngangsfart i år enn vi hadde i fjor. Digitalt ser vi en solid økning på mobil og en utflating på nett.

De ferske lesertallene fra MBL viser at Sunnmørspostens nettutgave hadde en leserdekning på 58.000 personer høsten 2014, mot 62.000 et halvt år tidligere. Sunnmørsposten Mobil er registrert med 31.000 personer.

Pluss mer lest

– Hvor aktive er de digitale abonnentene når de er inne på de digitale plattformene deres?

– Det er interessant, for vi ser at det er stor forskjell på åpne saker og Pluss-saker, der leserne bruker mer tid. Vår strategi er å være raskt ute med nyheter på den åpne weben, noe som er en kvalitet i seg selv, og samtidig utvikle dybde og eksklusivitet i saker som folk må betale for. Der tester vi ut nye måter å fortelle historier på digitalt, slik at resultatet blir bedre journalistikk.

[quote:3-right]

– Hvilken verdi har dette for annonsørene?

– Det er klart at å kunne kombinere papir, nett og mobil, utfylle hverandre, gir en mye sterkere dekning for annonsørene enn tidligere. Vi jobber for å utnytte kanalene til det de er best til.

Relling Berg forteller at Sunnmørspostens digitale reklameinntekter i 2014 utgjorde i overkant av 20 prosent av mediehusets totale annonseinntekter.

– Vi har lykkes best på stillingsannonser. Her ligger digitalandelen av inntektene nå på rundt 30 prosent. Det skyldes nok i hovedsak at vi holder til i en region med mye næringsliv, sier redaktøren.

Mads Yngve Storvik, Nationen. Foto: Birgit Dannenberg

Nationen vokser

Nationen er en av dagsavisene som hadde sterk vekst i fjor. Avisen økte opplaget med 7,5 prosent, eller 919 eksemplarer til et opplag på 12.673. Ifølge sjefredaktør Mads Yngve Storvik er ingen av disse nye abonnentene heldigitale, men 700 er kommet gjennom mediehusets innføring av komplettabonnement, altså tilgang til alt innhold på alle plattformer. Han slår fast at det ikke er noen dobbelttelling i disse tallene.

[quote:4-left]

– Dette er kjerringa mot strømmen. Vi har hatt ti år med sammenhengende opplagsfall, og nå er vi plutselig tilbake på 2011-nivå. Det skjer i et år hvor vi kun har tilbud om totalabonnement, ikke rent digitalt eller papir. Veksten fortsetter inn i det nye året og øker både i januar og februar. Nå er vi passert 13.000 i opplag.

Storvik er spent på hvordan resten av året vil utvikle seg for papiravisen. En dupp er ventet til sommeren, men opplagsveksten endrer neppe ambisjonene om å avvikle fem av seks papirutgaver fra nyttår. For redaktøren tror papiret står for fall, selv om tallene fra Nationen og Klassekampen akkurat nå er eksempel på det motsatte.

– Jeg tror ikke den oppvoksende generasjon vil gjøre papir til et retroprodukt som de vil bruke masse penger på.

Svein Gjerdåker, Dag og Tid.

Ukeavis-suksess

Blant ukeavisene er Dag og Tid en klar vinner målt i opplag. Mens Morgenbladet økte med noen titalls eksemplarer, steg opplaget til Dag og Tid med 1.196 til 10.778 aviser. Det betyr av avisen har passert 10.000 i opplag. Ansvarlig redaktør Svein Gjerdåker mener det fortsatt er en del å gå på og at det ikke er noen grunn til at Dag og Tid ikke skal kunne klare 15.000 i opplag.

– Vi er Norges dyreste avis, slår han ubeskjedent fast. Det koster 1.940 kroner å abonnere på Dag og Tid. Det vil si 40 kroner og 50 øre per utgave.

[quote:5-left]

– Men så går alle pengene vi tjener tilbake i selskapet. Det går til journalistikk.

Gjerdåker sier at når de priser seg så høyt, er det fordi de ønsker å finansiere god journalistikk. At prisen ligger noen hundrelapper over konkurrentene, tror han har lite å si for kjøperne.

5 millioner fra staten

I fjor var omsetningen på 23,5 millioner kroner, fem av disse kom fra statsstøtte. Nesten alle de i overkant av 18 øvrige millionene kommer fra nettopp abonnement.

Gjerdåker forklarer at tusen abonnenter som Dag og Tid klarer å konvertere til faste etter prøveperioden, gir én million kroner i nye inntekter når alle kostnader er trukket fra. Men det er på papir. Som er i førersetet.

– Vi ligger sist i digitaliseringen og vi har ikke råd til å ligge i front. Men våre lesere skal få aviser på nett, sier han.

Dag og Tid skal implementere Buy and reads nye eavis-tilbud. Denne gir lave kostnader å bruke. 

Powered by Labrador CMS