En gang ga Facebook håp om nå flere. Sånn er det ikke lenger

Rana Blad nådde en gang 125.000 brukere i nettsamfunnet. Ei uke seinere var rekkevidden redusert med nesten 90 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Nøyaktig hva som skjedde, vet nok ingen andre enn Facebook, sier ansvarlig redaktør Tore Bratt i Rana Blad til Klassekampen.

Hans konklusjon bygger på Facebooks ønske om å ta seg betalt for innhold. Uansett om budskapet er kommersielt eller ei. Men selv om rekkevidden til Rana Blad ble begrenset i nettsamfunnet, opplevde de likevel ikke nedgang i trafikken fra Facebook.

LES OGSÅ: «Dette kommer til å endre nettaviser for alltid»

Selv om endringene algoritmene ikke har førte til konkret trafikkfall hos Rana Blad, sier sjef for sosiale medier Ingeborg Volan i NRK at hun har sett at endringene påvirker trafikken. Endringen betyr blant annet at videoinnhold favoriseres i Facebookstrømmen. Det slår positivt ut for NRK. Hun erkjenner overfor Klassekampen at de irriterer seg likevel over at algoritmene er så uforutsigbare. Volan viser til Facebooks ønske om ikke å la brukerne forsvinne ut av nettsamfunnet. Det har ført til at det tar åtte sekunder fra du klikker på en lenke i strømmen til du er på den faktiske siden. Samtidig har Facebook lansert Instant Articles. I NRK derimot har de enormt innhold med levende bilder å ta av.

– Vi publiserer litt mer video, men gjør eller samme valg som før. Og vi betaler ikke for eksponering, sier hun.

Bratt i Rana Blad konkluderer med at mindre virksomheter som trorr Facebook er løsningen på markedsføringsproblemene vil få en fet regning.

 

Powered by Labrador CMS