Pål Bjerketvedt har vekstambisjoner for NTB. Selskapet skal ha vokse organisk og gjennom oppkjøp. Foto: NTB Scanpix

Historisk overskudd i NTB

Leverte 15,2 millioner kroner før skatt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Norsk Telegrambyrå AS leverte et resultat på et historisk høyt nivå i 2014 med 15,2 millioner kroner før skatt, heter det i en pressemelding. Resultatet etter skatt er 13,1 millioner kroner. Selskapets resultatevne har vært stabil de siste årene. Omsetningen i fjor var 222 millioner kroner.

I 2013 leverte selskapet et overskudd før skatt på 14,7 millioner kroner.

Sjefredaktør Pål Bjerketvedt sier til Journalisten at fjorårets resultat først og fremst viser at konsernet, som omfatter Retriever, Universum, Nyhetsgrafikk, NTB Arkitekst og Samfoto, fortsetter det han karakteriserer som en stabil vekst over flere år.

Her får du Journalistens dekning av NTB

Nyhetsbyrået har tidligere gått med underskudd, men står ifølge Bjerketvedt i fjor for omtrent en tredjedel av resultatet før skatt. De øvrige to tredjedeler kommer fra annen virksomhet.

Øker over nesten hele linjen

- Vi har en stabil økning hele veien. Alle datterselskapene har økt omsetning. Og så er det vanskelig å finne igjen tallene i regnskapet. Det er avhengig hvordan andelene legges til grunn, sier Bjerketvedt.

Nyhetsbyrået er på omtrent samme nivå som fjoråret og har vokst på tradisjonelle nyhetstjenester - inkludert video, live-stream og levende bilder. Omsetningen i Scanpix har en nedgang på størrelsesorden to millioner kroner på området arkivbilder. Det gjelder ikke i mediemarkedet, men i øvrige markeder. Bjerketvedt sier at dette er et forretningsområde der det over flere år har vært nedgang. NTB omsatte i fjor for rundt 70 millioner kroner i stillbilder.

Møter utfordringene

Bjerketvedt sier at utfordringene mediebransjen står overfor i grunnen ikke er nye. Det er bestandig utfordringer i denne bransjen, mener han. Derfor prøver også NTB å være i forkant, i håp om å være forberedt på endringene og for å kunne tilby det kundene etterspør.

- Det vi ser er at mediehusene kjøper stadig mer innhold av oss. Det har vært en utvikling over flere år. Det gjelder både innhold som ikke er konkurransesensitivt, som innhold utenfor betalingsmurene på nett. Og det gjelder spesialløsninger og skreddersøm, som direktepublisering og ferdige sider. Dette leverer vi mye av i dag, og det øker.

Bjerketvedt ser ikke bort fra at medieselskapet vil fortsette med sine oppkjøp, slik det har gjort de siste årene. Hvilke selskap han anser som attraktive, vil han ikke ut med.

- Men det passer inn i porteføljen og er en del av kjernevirksomheten.

Powered by Labrador CMS