IRM ser reklame=lysning neste år

Venter marginal reklamevekst i 2016.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag publiserte Institutet för Reklam-& Mediestatistik (IRM) for første gang en prognose for det norske reklamemarkedet neste år. Den viser en forventning om at markedet skal ha en svak positiv vekst på 0,2 prosent, og at totalmarkedet vil lande på 19 milliarder, året sett under ett.

– Vår vurdering er at de tapsnivåene som vi har sett på mediemarkedet nå trappes noe ned. For 2016 er det også positivt på arrangementssiden med OL i Rio og fotball-EM. Vi ser også at makrobildet ser bedre ut, sier IRMs daglige leder Madeleine Thor i en melding.

Hun presiserer samtidig at utviklingen vil være forskjellig for de ulike mediegruppene. De store trendene forventes å fortsette med vekst digitalt og tilbakegang på trykk.

For inneværende år forventes et fall i reklamemarkedet med rundt en prosent. Totalt ventes reklamemarkedet å lande på 18,9 milliarder. Det er uendret fra forrige gang IRM sendte ut en prognose.

Les mer om reklame.

Powered by Labrador CMS