Rallykjører Andreas Mikkelsen (bildet) og alpinist Aksel Lund Svindal er begge «i stallen» til Red Bull, som laget en promovideo som fikk sendetid både på NRK og TV 2 tirsdag. Skjermdump NRK

NRK og TV 2 ga Red Bulls promo sendetid

Publiseringen begrunnes i spektakulære bilder.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag var NRK, TV 2 og VGTV blant mediene som ga utdrag fra en promovideo fra Red Bull sendetid i sportsflatene.

Den komplette filmen er konstruert slik at alpinist Aksel Lund Svindal og rallykjører Andreas Mikkelsen skal rekke en ferge fra Lysebotn. De to kappkjører i begynnelsen på henholdsvis snø og asfalt, og i en scene i filmen hopper alpinisten over bilen til rallykjøreren. Ved snøgrensen setter Svindal seg i bilen sammen med Mikkelsen.

Begge idrettsmennene er «i stallen» til leskedrikkprodusenten, som er kjent for å satse tungt på lage innhold som tradisjonelle medier vier oppmerksomhet.

Janne Fredriksen. Foto: NRK

Logoeksponering

NRKs fungerende sportsredaktør Janne Fredriksen skriver i en e-post til Journalisten at de mente duellen ikke hadde så stor nyhetsmessig interesse, men at de er opptatt av å gi seerne gode bildeopplevelser. I hvilken grad bildene kunne karakteriseres som reklame for Red Bull ble ifølge henne diskutert i redaksjonen.

– Vi vurderte at logoen til Red Bull ikke er mer profilert enn når disse idrettsprofilene er i aksjon i sine respektive idretter, skriver Fredriksen.

– Hvor går grensen for at innhold levert av kommersielle produsenter skal få redaksjonell plass i deres flater?

–  Vi får mange henvendelser fra kommersielle aktører, og noen få mener vi er interessante nok til at vi bruker bildene. Her gjør vi en selvstendig vurdering fra gang til gang. Når vi velger å bruke bilder vi ikke selv har tatt, er det viktig for oss å være åpne om hvor bildene kommer fra.

Til dette innslaget krediterte NRK produksjonsselskapet Quattro Media for bildene, som også var tilgjengelige gjennom internasjonale byråer. Quattro Media produserer for Red Bull. På drikkens eget nettsted er bilder kreditert «Red Bull Content Pool».

– Vi valgte å kreditere dem så det skulle være tydelig for seerne at dette ikke er bilder NRK selv har tatt.

Vegard Jansen Hagen. Foto: Geir Olsen

Spektakulært

TV 2 krediterte ikke noe byrå eller produksjonsselskap. Der mente redaksjonen heller ikke at bildene hadde særlig nyhetsverdi.

– Men det gir en positiv seeropplevelse i kraft av strålende bilder. Og det skal det også være plass til i sportsnyhetene, såfremt det ikke går på troverdigheten løs, skriver sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i en e-post til Journalisten.

– I hvilken grad vil du karakterisere bildene som reklame for Red Bull eller ikke?

– Det er, slik det ofte er med store internasjonale sportsprofiler i konkurranser og intervjuer, tung logo-eksponering og har således en verdi også for Red Bull. Men vi har gjort vårt utvalg i redigeringen og satt sammen en versjon vi kan stå inne for. Det handler om et møte mellom to av Norges største sportsstjerner i spektakulærte omgivelser. Godt tv, rett og slett, samtidig som det ikke er overdrevet Red Bull-fokus eller omtale av produktet.

– Hvor går grensen for at innhold levert av kommersielle produsenter skal få redaksjonell plass i TV 2s flater?

– Det er et svært godt spørsmål som vi stiller oss hver eneste dag i de fortløpende redaksjonelle vurderingene. Det er et helt annet tilfang av denne type innhold enn tidligere, og derfor må vi kontinuerlig vurdere den redaksjonelle verdien og redigere på en måte som gjør at vi kan stå inne for innslagene. Vi produserer fortsatt i all hovedsak vårt eget innhold, men det kan også, som fra Lysefjorden, komme bilder fra eksterne aktører som vi vil benytte. Dette mente vi var innenfor og publiserte på linje med NRK og VGTV. I en rekke andre tilfeller har vi vendt tommelen ned til kommersielle innholdsprodusenter.

Kjersti Løken Stavrum. Foto: Birgit Dannenberg

Mikrofonstativ

Pressegeneral Kjersti Løken Stavrum har ikke selv sett innslaget, men sier til Journalisten at Red Bull er blant de mest avanserte innenfor innholdsmarkedsføring. Hun mener det ikke nødvendigvis er et presseetisk brudd at redaksjonen har tatt en vurdering og kommet til at innslaget er viktig for seerne.

– Men det er viktig at redaksjonene tenker på at kan bli et mikrofonstativ for det produsenten ønsker. På den andre siden ser vi stadig idrettsstjerner løfte drikkeflasker og holde ski med produsenten synlig, sier Løken Stavrum.

«Vinger»

Red Bull markedsfører drikken med at den vil gi forbrukeren «vinger». Hvorvidt hovedstuntet i videoen der Svindal hopper over Mikkelsens bil kan tolkes inn i den rammen vil redaksjonslederne ikke kommentere.

– For oss var ikke det etterlatt inntrykk av stuntet. En slik tolkning må sitte ganske langt inne, skriver Hagen.

Mange husker nok Red Bull som sponsor av rekordfallskjermhoppet til Felix Baumgartner i 2012. VG var blant mediene som dekket begivenheten, med flere timers direktesending. I en debatt om innholdsmarkedsføring i fjor, erkjente ansvarlig redaktør Torry Pedersen i VG at det ble mye reklame for brusprodusenten.

– De lager så store begivenheter at du redaksjonelt må forholde deg til dem, sa Pedersen i debatten, som Journalisten var tilstede på.

Baumgartners rekord ble for øvrig ifølge nettstedet Re/Code i fjor slått av Alan Eustace som gjennomførte et nytt rekordhopp i samarbeid med en annen sponsor.

Powered by Labrador CMS