Amedia går ut av Dagsavisens Stiftelse, inn kommer LO Media

LO Media mer riktig for å ivareta avisens identitet og verdier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er inn i avisens stiftelse LO Media nå tar plass. Stiftelsen eier ni prosent av Dagsavisen og har kontroll over ansettelse av ansvarlig redaktør og eventuelle endringer av avisens formålsparagraf.

Ifølge Dagsavisen innbærer det er LO Media får innflytelse over Dagsavisen ikke ulikt det LO Sverige har i Aftonbladet.

Les også: Hvem vil ha Amedia?

I Norge vil LO Media ha styreplass sammen med Fritt Ord, Fafo, Institutt for samfunnsforskning og Norsk Presseforbund.

Leder av stiftelsen, Arne Strand, sier til Dagsavisen at LO er den beste medieaktøren avisen kunne få inn til å passe på Dagsavisens journalistiske arv.

Sjefredaktør og direktør Eirik Lysholm sier at mye er skjedd i mediemarkedet siden stiftelsen ble etablert i 1998. Grunnsynet i avisen ligger likevel fast. Det var Dagsavisen selv som tok kontakt med LO Media.

– I tillegg har vi allerede et etablert digitalt samarbeid med LO Medias frifagbevegelse.no, og vi ser muligheter for å utvide slike samarbeidsprosjekter, sier han til egen avis.

Til Journalisten sier Lysholm at dette ikke har med LOs varslede nedsalg i AMedia å gjøre. Initiativet ble tatt før meldingen kom.

Les også: NRK lot astrolog forklare hvordan stjernetegnene styrer barna våre

LO Media er den sikreste ivaretaker av Dagsavisen, sier han, og at med dette sendes et signal fra eier Mentor Medier og stiftelsen om at Dagsavisen skal bevare sin identitet og verdi.

Dagsavisen har de senere årene lansert utgaver i Drammen og Moss, samt kjøpt Rogalands Avis. I det siste har mediehuset inngått samarbeid med Nettavisen.

Les mer om Dagsavisen her.

Powered by Labrador CMS