Få konkurrenter er nok så generøse som denne

RA fikk like mange nye abonnenter gjennom innstikk i Stavanger Aftenblad som de ville fått med en måneds telefonsalg. Det er ikke mange konkurrenter som er så greie.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Onsdag var nok en annerledesdag for mange i Stavanger. I hvert fall folk som jobber i mediene. For midtveis inn i Stavanger Aftenblad lå reklameinnstikk for konkurrenten Rogalands Avis.

– Jeg etter pris på at også mediene oppdager at Stavanger Aftenblad er det beste stedet å annonsere, sier sjefredaktør Lars Helle i Aftenbladet til Journalisten.  Det er langt fra vanlig at konkurrentene annonserer hos hverandre, eller for den saks skyld får slippe til, men Helle husker at tilbake på 1990-tallet annonserte Dagbladet i VG og omvendt.

Ett år og ei uke er passert siden styret i Mentor Medier, som eier Dagsavisen og Vårt Land, vedtok å kjøpe Rogalands Avis fra de lokale eierne. Siden har Dagsavisens Eirik Hoff Lysholm arbeidet med å bygge på avisen.

Her kan du lese mer om Rogalands Avis

Gjennom flere samtaler siden den gang har Lysholm karakterisert Stavanger Aftenblad og Schibsted som gode konkurrenter. At de vil hjelpe Rogalands Avis å leve videre.

Eirik Hoff Lysholm

- Jeg opplever at det er et bredt engasjement som også går helt inn i redaksjonen i Aftenbladet. Det ser vi også i vår kontakt med trykkeriet. De ønsker vi skal lykkes. De vil ikke være bekjent av at Stavanger skal være en by med bare én avis, sier han.

Raus avis, positiv redaktør. I Dagsavisen synes i vært fall publisheren å være strålende godt fornøyd. For mottakelsen i Stavanger har vært svært annerledes enn de andre stedene Dagsavisen har gått inn, eller vurderer å gå inn.

Her finner du mer om Dagsavisen

Det hører vel også med i fortellingen at Schibsted ville tapt mer enn en konkurrent. De ville også tapt trykkeri- og distribusjonsinntekter om RA gikk inn.

God fangst

Raushet er slik det burde være. Lysholm sier mediene står midt i en felles kamp for både lokale og nasjonale medier. Så får heller kampen stå om enkeltsakene. Ett døgn etter at Aftenbladets lesere ble utsatt for markedsføring for RA, har ikke Lysholm helt nøyaktige tall på responsen, men en del er det blitt.

– Vi har fangst gjennom innstikket tilsvarende en måned med telefonsalg. Det viser at papiravis som annonsekanal fortsatt har høy verdi. Også viser det at avislesere vil fortsatt lese avis siden det er papirleserne som har ønske om flere aviser, slår Lysholm fast.

– Igjen: Det viser at Aftenbladet er en viktig annonsekanal og så er det bra for oss å se og høre at våre kunder er fornøyd. Jeg må tilføye at disse tider jeg synes alltid nyheter om aviser som selger aviser er bra. Selv om det er andre enn oss, sier Helle

Lars Helle Foto: Jan Inge Haga

 

 

Godt innstikk

RA, og Dagsavisen forøvrig, forsøker selvsagt også andre markedsføringskanaler. Som egne kanaler, nevnte telefonsalg og dette internettet. Snart skal de markere at det er to år siden relanseringen av Fremtiden og ett år siden Moss Dagblad gjenoppstod.

Her finner du mer om Stavanger Aftenblad

Hos konkurrent Aftenbladet forklarer Lars Helle at det var uaktuelt for ham å si nei til innstikket. Han vil prinsipielt ikke nekte denne type annonser. Og det er viktig ikke å gjøre noen forskjell.

– Dessuten tror jeg folk hos oss synes det er kult. Det er forøvrig et godt laget innstikk.

Powered by Labrador CMS