Anna Jonzén, Susanne Kaluza og Elin Sofie Lorvik.

En av disse blir snart kåret til årets kvinnelige medieledertalent

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

8. oktober går den årlige kåringen av årets kvinnelige medieleder av stabelen. Bak kåringen står Medienettverket.

- Prisen går til en kvinne som har markert seg særlig som leder og kan vise til oppnådde resultater. I tillegg skal vinneren fremstå som et forbilde for andre kvinnelige medieledere og bør ha bidratt aktivt til å fremme kvinnelig lederskap i bransjen, sier Kristin Grøntoft, som er leder i Medienettverket i en pressemelding.

Til hovedprisen er direktør Vibeke Fürst Haugen direktør for Marienlystdivisjonen i NRK nominert. Hun er ansvarlig for nærmere 1.000 ansatte. Ifølge juryleder Victoria C. Schultz bekrives Haugen som en usedvanlig vennlig, tydelig og målrettet leder som klarer å skape balanse mellom å forholde seg til rammene, samtidig som hun oppfordrer og inspirerer til innovasjon og nytenkning.

Nina Logen Flemmen er også nominert. Hun er direktør for internasjonale programmer og ansvarlig for sjangerkanalene i TV 2.

- Hun er kjent som en motiverende og inspirerende leder, som er flink til å utvikle sine medarbeidere og å få dem til å prestere. Hun setter tydelige mål og inkluderer alle i å nå dem, sier jurylederen.

Ansvarlig redaktør, og direktør, Kjersti Mo for kvinne- og livsstilsegmentet i Egmont Publishing er den tredje av de nominerte. Hun er ifølge jurylederen nominert til prisen blant annet for å ha gjennomført poolordningen» i mediebransjen, som omfattet hele den redaksjonelle print-virksomheten i Egmont Publishing. Denne prosessen har hun ifølge pressemeldingen ledet med god involvering av de ansatte. Jurylederen uttaler at Mo får gode skussmål fra alle nivåer i en svært krevende prosess.

Juryen til hovedprisen har bestått av Victoria Schultz, Drammens Tidende/Amedia, Egil Sundvor, NRK, Tove Nedreberg, Adresseavisen, Lillian Vatnøy, TV 2 og Ole Werring, Tun Media. 

Prisene deles ut under Medienettverkets seminar på Holmen Fjordhotell 8. til 9. oktober.

Det er 16. gang prisen deles ut.

Men også talentene skal prises. Som til hovedprisen er det tre som har nådd opp til nominasjonen. Digital redaktør Elin Sofie Lorvik (31) i Trønder-Avisa utmerker seg ifølge meldingen med nyskapende innholdsproduksjon med datastøttet journalistikk og nye fortellermåter.

Hun har tidligere vært redaktør og daglig leder i Sunnmøringen.

Redaktør Susanne Kaluza (34) i Kvinneguiden, med over 2 millioner månedlige brukere. Hun er utdannet journalist og jobbet i Dagbladet før hun startet sin egen blogg i 2012.

Og digital utviklingssjef Anna Jonzén (35) i Egmont Publishing hvor hun har hatt ansvar for de største digitale transformasjonsprosjektene de siste årene; fra innføring av nye redaksjonelle verktøy til utvikling av nye digitale tjenester.

Juryen for årets kvinnelige medielertalent har bestått av hodejeger Trine-Lise Jagge i Dynamic People, distriktsdirektør Grethe Gynnild-Johnsen i NRK, daglig leder datterselskap Budstikka, Mari Espelin, ansvarlig redaktør Per Valebrokk i E24, produktdirektør Børrea Schau-Larsen i Bergens Tidende og redaktør Mari Midtstigen i Foreldre og Barn.

Powered by Labrador CMS