– En ganske god debatt i PFU

Sjefredaktør Torry Pedersen er slett ikke nedbrutt og innesluttet etter den milde refsen i PFU. Foto: Martin Huseby Jensen
VG-Torry:

– En ganske god debatt i PFU

Sier at han tåler kritikken fra PFU-flertallet om innholdsreklame og er klar til å diskutere hva som kan gjøres bedre på dette nybrottsområdet.

– Jeg har ikke noe problem med at vi får kritikk og det er helt legitimt å diskutere om vi kan gjøre ting bedre, sier VG-sjef Torry Pedersen etter at redaksjonen han leder ble felt i Pressens Faglige Utvalg tirsdag. VG ble felt med kritikk, som er en mildere form for reaksjon fra PFU.

PFU var splittet, men  flertallet felte VGs «Bølgen»-prosjekt

Pedersen sier at han ikke har rukket å sette seg inn i detaljene i uttalelsen fra PFU, men at han sitter igjen med et godt inntrykk etter behandlingen.

– Jeg synes det periodevis var en ganske god debatt. For eksempel synes jeg at Henrik Syses forslag er godt, om at en scrollbar med merking bør følge gjennom hele lesningen. Det har vi allerede innført, i alle fall på Rema 1000-samarbeidet.

– Nybrottsarbeid

Pedersen poengterer at det er snakk om nybrottsarbeid og at VG ønsker å bidra til å finne gode løsninger. Blant annet ved å vise til de internasjonale trendene på området.

I sommer ble VG felt for satsingen på kjøpslenker i Min Mote, for å skape tvil hos leserne rundt motivet for kommersielle kjøpslenker. Denne gang endte med en mildere form for kritikk for utilstrekkelig merking av kommersielt innhold.

Se Journalistens dekning av Pressens Faglige Utvalg her

– Vi skygger ikke unna debatten, men tar den. Vi stiller opp i enhver debatt om dette. Såvidt jeg fikk med meg så fikk VG ros fra nesten alle i PFU for måten vi argumenterte og håndterte saken på, sier Pedersen.

Han mener at det meste av det PFU holder på med er enkle og avklarte ting, som for eksempel samtidig imøtegåelse. Det VG har gjort i de to sakene de nå er felt for, betegner VG-redaktøren som nybrottsarbeid.

– Da er man bare nødt til å få skapt en debatt som kan etablere et bærekraftig regime, slik at vi kan ta i bruk de mulighetene som digitaliseringen legger til rette for. Samtidig som vi ivaretar den journalistiske integriteten. Det er vårt eneste prosjekt.

Bransjestandard

Alexandra Beverfjord ledet PFUs behandling av klagen mot VG. Hun endte i mindretall sammen med redaktørkolega Tone jensen, men ga uttrykk for et ønske om å finne en ryddig bransjestandard for innholdsreklame. Pedersen sier at det er dette han og VG har ønsket helt siden de startet med denne typen prosjekter.

– Er det noe med flertallsuttalelsen som gjør at VG må ta umiddelbare grep for å forandre måten dere merker kommersielt innhold?

– Vi har hatt fem slike prosjekter, og vi jobber hele tiden for å gjøre ting bedre. Slik vi også gjør på det journalistiske feltet. Jeg mener at “Bølgen”-prosjektet var merket tydelig nok. Men jeg mener samtidig at vi på enkelte felt kunne gjort ting bedre.

– Hva tenker du på?

– For eksempel om “Sponset innhold” er det rette begrepet. Skulle vi kalt det “Annonsørinnhold” i stedet? Skulle skriften vært litt større og skulle merkingen fulgt med nedover i sakene slik Syse foreslo? Alt dette er legitime diskusjoner.

Annonser