Lager veileder for innholdsreklame

Generalsekretær Arne Jensen i Norsk Redaktørforening Foto: Kathrine Geard

Lager veileder for innholdsreklame

Norsk Redaktørforening vil beskytte journalistikken.

Førstkommende tirsdag skal Pressens Faglige Utvalg behandle tre klagesaker om brudd på Vær-varsom-plakatens regler for innholdsmarkedsføring, også kalt innholdsreklame og content marketing. To av klagesakene gjelder VG, blant innholdsreklamen om den norske katastrofefilmen «Bølgen». Også TV 2 er innklaget for manglende skille mellom redaksjonelt innhold og markedsføring.

Se alle PFU-klagene som skal behandles 27. oktober

Arne Jensen, generalsekretær i Norsk Redaktørforening, sier til Klassekampen fredag at dette området er blitt en av pressens største utfordringer. Jensen mener at selve troverdigheten står på spill. Derfor har styret i Redaktørforeningen bedt om å få å utarbeidet en veileder om innholdsmarkedsføring til sine medlemmer.

– Poenget med dette er ikke hva vi skal beskytte oss mot, men hva vi skal beskytte. Vi ønsker ikke å komme innholdsmarkedsføringen til livs. Det er opp til hvert enkelt mediehus å finne finansieringsmodeller som best ivaretar annonsørenes og deres egne behov. Men det vi må beskytte er journalistikken, og sørge for at leserne klarer å skille det ene fra det andre, sier Jensen til Klassekampen.

Han legger til at arbeidet med forslag til veileder er i startfasen og understreker at det ikke vil komme noen «påbud» fra Redaktørforeningen om hvordan betalt innhold skal merkes eller utformes visuelt. Redaktørplakatens bestemmelse om redaktørenes rett til å redigere sitt eget medium er fortsatt overordnet.

Tidligere denne uka ble VG innklaget til PFU av redaksjonsklubben i Fædrelandsvennen for samarbeidet med Rema 1000.

Annonser

Les også

Fremskrittspartiets Mazyar Keshvari beskylder norske medier for falske nyheter.

– Nå har jentene i klassen rådført seg med kjærester og venner for å finne ut om de burde fikse på underlivet sitt. Ikke bra jobba, NRK, skriver en av klagerne.

– Det er plass til flere aktører i Trondheim, sier «konkurrenten» Trondheim24.