Reduserte kostnader styrker Polaris Media

Mediekonsernet økte driftsresultatet på svakere omsetning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Polaris Media leverer et driftsresultat i tredje kvartal på 47 millioner kroner. Det er en økning fra 38 millioner kroner i samme periode i fjor. Driftsmarginen er økt fra 9,5 prosent i fjor til 12,1 prosent i år.

Mediekonsernet bedrer resultatet til tross for at driftsinntektene ble svekket fra 396 millioner kroner i fjor til 385 til årets tredjekvartal. Årsaken til resultatforbedringen er kutt i kostnader: I fjor var kostnadene på 367 millioner kroner mot 352 millioner kroner i år. Blant annet bidrar avvikling av ytelsespensjon i lokalaviser i Adresseavisen Gruppen positivt på økonomien i konsernet.

Mediekonsernenes økonomi

Beløp i millioner kroner. Sveip over kurvene for å se tall for hvert kvartal.

Andel digitalinntekter øker

Annonseinntektene er marginalt ned med 1 million kroner til 177 millioner kroner. Polaris skriver at de har lyktes godt i dette markedet. Juli beskrives som svak, men august og september har vært bedre en fjorårets kvartal.

«Det er i tredje kvartal fortsatt god aktivitet i viktige forbrukerrettede bransjer som dagligvare, handel, varehus/kjøpesentra, generell forretningsannonsering, og bil. Kommunevalget har også hatt en positiv påvirkning på annonsesalget i august og september,» skriver Polaris Media i pressemeldingen.

Stilling og eiendom beskrives som svak og noe som særlig påvirker avisene Adresseavisen og Sunnmørsposten.

De digitale inntektene øker fra 50 til 56 millioner kroner, og står nå altså for 31,6 prosent av de annonseinntektene mot en andel på 28,1 prosent i fjor.

Opplagsinntektene er opp fra 127 millioner kroner i fjor til 131 millioner kroner i årets tredje kvartal. Det er abonnement og ikke løssalg som løfter opplagsinntektene.

Trykkeri

Trykkerivirksomheten i Polaris opplever fallende volumer og økende prispress, ifølge rapporten. Inntektene er ned fra 102 til 85 millioner kroner, og resultatet faller fra 26 til 14 millioner kroner. Blant annet merkes tapet av trykking av VG i Trondheim.

«Det gjennomføres grep for å skape nye inntekter og betydelige effektiviseringstiltak i Polaris Trykk for å kompensere for inntektsbortfallet,» heter det i meldingen.

Skal spare 160 millioner

Om fremtidsutsiktene skriver Polaris Media at de forventer at annonsemarkedet vil påvirkes av den svakere utviklingen i norsk økonomi. Dette merker konsernet allerede gjennom reduksjon i stillingsmarkedet. I tillegg skriver konsernet at de påvirkes av endret mediekonsum.

Derfor vil planlagte resultatforberedende tiltak på 160 millioner kroner gjennomføres i år og neste år.

Saken oppdateres.

Powered by Labrador CMS