Mediebyråene varsler dramatisk reklameskifte

Mediebyråene varsler dramatisk reklameskifte

Ser blant annet at en økt andel av reklamepengene går til innholdsreklame.

De største mediebyråene mener at mediebransjen nå må stålsette seg for skiftet som kommer, skriver Dagens Næringsliv.

– Det vil bli dramatisk, sier styreleder Nils Røang i mediebyrået Red Media Consulting til avisa. Han spår at utviklingen vil forsterke seg kraftig i 2016 og mener at mediebedriftene er nødt til å ta kraftfulle grep.

– Det er ikke gitt at alle medier skal overleve, sier Røang blant annet.

Røang viser til at de største annonsørene akkurat nå sitter og planlegger reklamebruken for 2016. Han slår fast at en økt andel av reklamepengene går ut av det tradisjonelle markedet og over til innholdsreklame, også kalt content marketing.

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrånettverket Group M sier til DN at han ikke ser noen tegn til at nedturen for avisreklame stanser. Thalberg spår at kategorien dagspresse vil tape 15 prosent i 2016, mens tv og radio vil miste henholdsvis en og to prosent reklameomsetning i et flatt totalmarked.

 

Annonser

Les også

– En må kunne forvente at TV 2 løser noe av overtalligheten på denne måten, sier Økland om sitt eget initiativ til å slutte i mediehuset.

BILDET:

Sammen med avgangsklassen ved Fotojournalistutdanningen har Evelyn Pecori lagd reportasje fra Kina. Bildene stilles ut på fotofestivalen DOK17.

Fem ansatte i TV 2 som har mottatt oppsigelse i den omfattende nedbemanningsprosessen, tar ut stevning mot arbeidsgiveren.