Opplaget øker i fagpressen

Teknisk Ukeblad blant vinnerne med opplagsøkning på nær 4 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er langt mellom opplagsvinnerne i norsk presse. De store og mellomstore avisene faller i opplag, det samme skjer med mange av de store og mellomstore magasinene. Selv lokalavisene har sine utfordringer.

Men fagpressen fortsetter å vokse. Det samlede opplaget steg med 1,7 prosent i 2015, skriver Fagpressen

 - Opplaget har økt hvert år de siste elleve årene, sier Kjartan Tyvand, ansvarlig for opplagskontrollen i Fagpressen.

Han legger fram tallene på Fagpressedagen i Oslo i dag.

Sammenlagt er det godkjente opplaget i Fagpressen på 3,4 millioner eksemplarer. Totalt er 139 av Fagpressens 210 medlemmer opplagskontrollert. De som ikke kontrolleres, er fagblader uten eller med lav annonseomsetning, samt rene nettmedier.

Ren Mat er vinneren

Størst prosentvis opplagsvekst i 2015 har det vært i følgende segmenter: Offentlig virksomhet, undervisning og forskning, med 6,8 prosent, industri, teknikk og håndverk, med 2,2 prosent og tjenesteytelser med 1,1 prosent.

Segmentene med størst opplagsfall er transport og samferdsel, med - 4,2 prosent og landbruk og fiske med - 1,4 prosent.

Opplagsvinneren i 2015 er Ren Mat som økte med hele 126 prosent, opp til et distribuert opplag på nesten 17 000 eksemplarer. Ren Mat utgis av Oikos – Økologisk Norge. På andreplass kom bladet Utdanning med 18 prosent økning, som samtidig er den største økningen i antall eksemplarer, med over 27.000.

Teknisk Ukeblad økte med 3,7 prosent, og har nå et opplag på 132.600. Fjell og Vidde øker med 3,6 prosent til et opplag på drøyt 161.000, mens LO-Aktuelt går ned med 4,2 prosent, og har dermed et opplag på 43.600.

Powered by Labrador CMS