VG-sjef Torry Pedersen. Foto: Birgit Dannenberg

Torry Pedersen utfordret VVP-bestemmelser

VGs sjefredaktør ut mot kritikere av avisas sponsede og betalte innhold som ligner journalistikk på Redaktørforeningens høstmøte tirsdag.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Torry Pedersen viste til hvordan store internasjonale medier som Guardian og New York Times håndterer dette med en merking som er mer diskret enn VGs. Han pekte på VGs “Bølgen”, ba alle “ta på seg øynene og se” og spurte:

 

Utfordret Varsom-plakaten

– Er dette dårligere merket enn de fremste forbildene i den internasjonale medieverden? Nei, selvfølgelig ikke.

Redaktøren mener “Bølgen” er den beste innholdsmarkedsføringen som er publisert i norske medier hittil.

Derfra rettet Pedersen blikket mot Pressens faglige utvalg (PFU) og Vær varsom-plakatens (VVP) punkt 2.8, der det heter:

“Kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse på redaksjonelt innhold, utforming eller presentasjon.”

– Ideelt sett burde VG Familieliv vært drevet i redaksjonen, sponset av Rema 1000. Men vi har måttet legge det utenfor til vi får klarlagt VVP, sa sjefredaktøren. (ca 1:44:00 i sendingen)

– Hvis du skal få en sponsor til å gi deg millioner av kroner, må du trekke opp temastolpene i den seksjonen de skal sponse. Hvor langt kan vi gå der? Det må PFU ta standpunkt til.

Pedersen etterlyser også en klargjøring av VVPs forbud mot sponsing eller produktreklame rettet mot barn og unge:

– Jeg mener at vi her er i ferd med å drepe muligheten for journalistikk i fremtiden.

Artikkelen fortsetter under videovinduet.

Alf Bjarne Johnsen, som leder Pressens faglige utvalg, påpekte at PFU ikke er rett adresse hvis man ønsker endringer i etikkplakaten. Den bestillingen må eventuelt sendes til Presseforbundet.

Pedersen anbefalte ellers forsamlingen å følge nettstedet brandtale, kanskje med en liten mistanke om at få i salen gjør det. Der kan man blant annet fange opp nyheter om sponset innhold, en forretningsmodell Pedersen sier vil vokse fra 1,3 milliarder dollar i år til over 3 milliarder dollar om tre år.

 

LIK JOURNALISTEN PÅ FACEBOOK

 

Les mer fra Journalisten:

«Alle vil prøve å gjøre cellulose til et svindyrt helgeprodukt. Men først må alle mediene vente litt på hverandre. Være sikker på at alle tenker likt, før noen gjør noe dramatisk.» Les kritikken om farlig konformitet i mediebransjen, og hvordan Anders Waage Nilsen mener den gjør gull om til gråstein.

«På disse to feltene er journalistene dypt preget av eget ståsted og - av og til - hårreisende lite opptatt av fakta og kildekritikk. Det blir ofte kampanjejournalistikk. Vi har sett det i høst med flyktningene.» Les intervju med Kjetil Rolness om hans bredside mot norske mediers dekning av flyktning- og migrantstrømmen.

Powered by Labrador CMS