VG mobil hadde over 12 millioner sidevisninger i snitt lørdag og søndag. Det er 4 millioner flere enn helgen før

Nettavisen falt mens de fleste store økte kraftig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Store nyhetshendelser slår ut i trafikken til de store mediehusene. Selsvsagt også de dramatiske terrorangrepene på Paris fredag kveld. De siste dagene har flere medier kunngjort at de særlig lørdag opplevde trafikkrekorder.

Ifølge TNS Gallups toppliste for mobil, er veksten for VG, Dagbladet og TV 2.no enorm. Hverken digitalredaktør Ola Stenberg i VG eller nettsjef Eugene Brandal Laran kaller trafikkvekst noe å juble for med bakgrunn i de tragiske hendelsene, men viser til at det likevel er noen interessante observasjoner å hente ut av tallene. (Sammenlikningene er gjort mot foregående helg.)

For VGs del økte antall unike i helgen med 30 prosent i snitt til 1,657 millioner brukere på mobil. Isolert hadde lørdagen 1,92 millioner unike brukere. Målt i antall sidevisninger var trafikkveksten på mobil enorm. Opp 51,24 prosent til 12,488 millioner sidevisninger i snitt på lørdag og søndag. Til sammenligning hadde VG 1,278 millioner unike brukere og 9,2 millioner sidevisninger da Paris sist ble utsatt for terrorangrep 9. jaunuar tidligere i år.

– Det jeg synes er interessant er at det fortsatt er vekst å hente mobiltrafikken. Jeg er enig i at veksten på mobil flater ut, men på slike nyhetshendelser er det åpenbart noe vekst som ikke er tatt ut. Og så er tegn på at de primære nyhetskildene har en åpenbart svært viktig rolle hos nordmenn. Det snakkes om at Facebook og Goggle tar en stadig større del av kaka, og at de også ønsker en posisjon som nyhetsleverandører, men lørdagen viser at tradisjonelle medier fortsatt står godt.

Nyheter i kjernen

Laran i Dagbladet sier til Journalisten at han aldri før har sett lignende tall på mobil. Han mener det viser at nordmenn er opptatt av ikke bare det som skjer i Norge, men også i utlandet.

– Det viser at det er nyheter som er kjernevirksomheten vår og at det er viktig at vi er best når det skjer.

Noen saker har hatt stor rekkevidde, som journalist Asle Hansens kommentar hvor han spør hvorfor ikke Facebook også lagde profilbilde-muligheter med det libanesiske flagget.

En stor andel av trafikken er folk som vanligvis ikke pleier å besøke Dagbladet direkte, men nå går inn via forsiden.

Mens det har vært vekst hos flere medier, gikk Nettavisen tilbake i helgen. Marginalt på antall sidevisninger på mobil, antall unike er derimot ned 6,42 prosent mot helgen før.

TV vinner

- Vi har i det siste hatt voldsom vekst på mobil og klatret oppover listen, og trafikken jeg så i helgen indikerte vekst. Jeg er litt skuffet fordi jeg mener vi gjorde det bra på lørdag, sier sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen til Journalisten.

Som medieleder satt han i sofaen fredag kveld og sammenlgnet Nettavisens dekning med konkurrentenes. Men som mediebruker var det fjernsynet som fanget oppmerksomheten. Stavrum forteller at han fulgte sju forskjellige direktesendinger på nyhetskanaler, ingen av dem norske.

– For oss som var hjemme og nyhetshungrige var det levende bilder som vant. Det kan godt tenkes at mobilen ennå ikke har overtatt modus som nyhetskanal på de lange og mer komplekse hendelsene.

Powered by Labrador CMS