Didrik Munch får en helt ny organisasjon under seg som konsernsjef i Schibsted Norge, med et klart skille mellom kommersielle og redaksjonelle virksomheter. Foto: Kathrine Geard

Schibsted Norge samler de store avisene

Slår sammen Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad i én resultatenhet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

All kommersiell virksomhet knyttet til de fire abonnementsmediehusene samles i én enhet under morselskapet Schibsted Norge. Navnet på den nye enheten er Schibsted Norge Abonnementsmediehus.

Redaksjonene opprettholdes som i dag, i egne aksjeselskaper, under hver sin sjefredaktør som også tar rollen som administrerende direktør i sitt selskap. Det framgår av en pressemelding fra Schibsted-konsernet onsdag formiddag.

Dette er i tråd med det Journalisten.no tidligere har skrevet om utredningsarbeidet som nylig ble avsluttet:

Schibsted Norge-journalistene berøres i mindre grad av ny organisering

De ansatte i mediehusene ble orientert om planene på allmøter klokka 09.00.

– Vi gjør disse endringene først og fremst for å øke farten i utviklingen av nye produkter og tjenester til abonnentene og annonsørene våre, sier Didrik Munch, konsernsjef i Schibsted Norge.

– Det har vært viktig for oss å lage en ubyråkratisk og effektiv organisasjon, der alt ansvar er tydelig plassert. Dette er en naturlig videreutvikling av det samarbeidet vi har bygd mellom disse mediehusene i flere år, sier Munch.

Fellesfunksjoner

I tillegg til redaksjonene og den kommersielle enheten, så samles fellesfunksjoner som økonomi, HR, trykk og distribusjon under en nyopprettet Chief Operating Officer-stilling. En viktig del av denne lederens ansvar blir å arbeide med effektivisering og optimal bruk av ressursene, heter det i pressemeldingen fra Schibsted.

Siv Juvik Tveitnes har ledet prosjektgruppen som har utviklet den nye organisasjonsmodellen.

– Vi har vært opptatt av å bygge en organisasjon som forener behovet for samordning og større fart, med det brennende engasjementet for hvert enkelt mediehus og merkevarene. Dette løser vi ved sterk lokal tilstedeværelse i sentralt organiserte enheter, sier Juvik Tveitnes.

Sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen tror også på større digital fart i en ny organisasjon:

– Med denne organiseringen bygger vi videre på fire selvstendige redaksjoner, men legger til rette for raskere felles utvikling av nye tjenester til brukerne våre. Vi tror at dette vil styrke evnen vår til å oppfylle samfunnsoppdraget også i en heldigital framtid.

Interessert i medienyheter? Følg Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 

Ledere på plass

Flere lederstillinger som skal besettes i den nye organisasjonen for abonnementsmediehusene i Schibsted Norge. Tre nøkkelposisjoner er allerede besatt:

Kommersiell direktør – Tor Jacobsen

Kommersiell direktør for Schibsted Norge Abonnementsmediehus får ansvar for alle inntekter i de fire mediehusene. I den kommersielle enheten blir det blant annet egne organisasjoner for Annonse, Produkt og Brukermarked. Tor Jacobsen (41) kommer fra stillingen som Produkt- og Lesermarkedsdirektør i Aftenposten og har lang erfaring i mediebransjen, blant annet som direktør i VG Mobil. Tor Jacobsen er siviløkonom fra NHH.

Chief Operating Officer​ – Siv Juvik Tveitnes

COO får ansvar for organisasjonsutvikling, prosessforbedringer og for endringsprogrammet i abonnementsmediehusene. Under COO ligger også alle fellesenhetene i konsernet som økonomi, HR, trykk og distribusjon. Siv Juvik Tveitnes (41) har jobbet i Schibsted i 10 år i ulike stillinger. De siste årene har hun vært administrerende direktør i Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.

Strategi- og prosjektdirektør – Hanne Bryntesen Finstad

Strategi- og prosjektdirektør har ansvar for utvikling og oppfølging av  konsernstrategi i Schibsted Norge, med spesiell fokus på å drive økosystemstrategi i hele geografien. Stillingen er også øverste ansvarlig for prosjektledelse i Schibsted Norge og fungerer også som rådgiver for Schibsted Norges konsernsjef. Hanne Bryntesen Finstad (30) har det siste halvannet året arbeidet som prosjektleder med ansvar for konsernstrategi i Schibsted Norge.  Bakgrunn fra Schibsteds Management Trainee-program (2012-2014). Mastergrad fra Handelshøyskolen i København.

Den nye organisasjonsmodellen er forventet å bli fullt operativ rundt 1. april neste år.

Dette er Schibsted Norge-sjefene

Schibsted Norges ledergruppe kommer etter organisasjonsendringen for abonnementsmediehusene til å bestå av:

Konsernsjef: Didrik Munch

Adm.dir. FINN: Sondre Gravir

Sjefredaktør og adm.dir VG: Torry Pedersen

Sjefredaktør og adm.dir. Aftenposten: Espen Egil Hansen

Kommersiell direktør for Schibsted Norge Abonnementsmediehus: Tor Jacobsen

COO Schibsted Norge: Siv Juvik Tveitnes

Strategi- og prosjektdirektør Schibsted Norge: Hanne Bryntesen Finstad

Adm.dir. Schibsted Vekst: Lars Vangen Jordet

Konserndirektør Annonse: Per Håkon Fasting          

Powered by Labrador CMS