Fagpressedirektør Elin Floberghagen er lite fornøyd med regjeringens avgjørelse om å holde fagpressen utenfor nullmomsordningen. Foto: Birgit Dannenberg

Fagpressen tar omkamp

Oslo (NTB): I mars innfører Norge nullmoms for elektroniske nyheter, men det gjelder ikke for fagblader og tidsskrifter. Fagpressen ber regjeringen ta affære.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi er sterkt uenig med avgrensingen som regjeringen har lagt til grunn i sin notifikasjon av nullmoms til ESA. Fagpressen er en del av det store mediebildet, og våre publikasjoner bidrar i vesentlig grad til nyheter og aktualiteter fra alle områder i samfunnet, sier leder i Fagpressen, Elin Floberghagen, til Klassekampen.

Fagpressen varslet før jul at de ville ta omkamp om momsfritaket dersom de ikke ble omfattet av ordningen. I begynnelsen ble det klart at de ikke er det.

Mandag ble det klart at momslettelsen innføres fra 1. mars i år, etter at EFTAs overvåkingsorgan ESA kunngjorde at Norge får lov til å likebehandle nyheter som omsettes mot betaling – uansett om det skjer på papir, PC, mobile enheter, radio og TV. Det gjelder likevel ikke for fagblader og tidsskrifter, som har hatt nullmoms på papir siden 1970. Regjeringen begrunner dette med at disse mediene i hovedsak ikke er rettet mot allmennheten, men mot «kun én interesse eller bransje».

Ifølge Klassekampen vil Fagpressen be regjeringen sende inn en tilleggsnotifikasjon til ESA, og hvis det ikke fører fram kan det bli aktuelt å utfordre saken rettslig. Spørsmålet er om de nye momsreglene kan medføre en forskjellsbehandling som er i strid med konkurranseloven, skriver avisen. (©NTB)

Powered by Labrador CMS