Ingen har klaget på innholdet, sier Torry Pedersen. Foto: Martin Huseby Jensen

NTB blir fjernet fra VG Familieliv. Nå jobbes det med å trekke opp linjer

Kjennelsen er stikk motsatt av det store internasjonale aktører gjør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Torsdag felte Pressens Faglige Utvalg (PFU) VG Familieliv-seksjonen for brudd på god presseskikk.

I uttalelsen heter det at «publiseringene på VG Familieliv utvilsomt gir inntrykk av å være redaksjonelle, og som klagerne finner også utvalget det vanskelig å skille disse publiseringene utseendemessig fra det øvrige redaksjonelle stoffet.»

«Kommersielt innhold skal ikke kunne forveksles med mediets journalistiske presentasjon, slik utvalget mener VG gjør her,» heter det videre.

– Her innrømmer man at matbaroner kommer inn i redaktørstolen, for å si det litt flåsete. Det liker jeg veldig dårlig. Dette kan være begynnelsen på noe som vi må være varsomme på. Under den redaksjonelle paraplyen gis det en åpning for et samarbeid som jeg syns vi i pressen skal si nei takk til, sa journalistenes representant Øyvind Brigg under diskusjonen i utvalget.

Trekke opp linjene

Sjefredaktør Torry Pedersen i VG sier til Journalisten at han først og fremst må forholde seg til debatten, og dernest bruke tid til å lese selve uttalelsen. Han sier at selve debatten var periodevis god og mener utvalgets medlemmer forstod problemstillingen. Redaktøren oppfattet også at han fikk av utvalget for å eksperimentere med nye inntekter.

Pedersen mener utvalget har forståelse for at problemstillingen som oppstår rundt bestemmelsen i Vær Varsom-plakaten om sponsing av aktualitet og innflytelse må realitetsbehandles. Dette skjedde ikke nå, men etter redaktørens skjønn må denne endres. Særlig sett ut fra hvordan internasjonale medier håndterer denne type markedsføring.

NTB skal VG Familieliv ikke bruke igjen. Det har skjedd tidligere og det medførte en klage fra NTBs redaksjonsklubb til PFU. Pedersen er litt usikker på om det finnes NTB-artikler på seksjonen nå, men dette skal det ryddes opp i.

– Ifjor ble VG klaget inn til PFU 40 ganger, og vi ble ikke felt på en eneste journalistisk sak. Men vi ble felt på MinMote og fikk kritikk for «Bølgen». Vi er opptatt av å få trukket opp retningslinjene, sier Pedersen.

Viktige inntekter

Redaktøren mener at denne type markedsføring vil være sentral i finansieringen av journalistikken fremover. Han sier det er ingen mangel på interesse fra annonsørene om å få være med. I skrivende stund har Ving et større rigg på VGs nettfront, samt at Meny har en avtale knyttet opp til matspalten Godt. På toppen av dette er Remas sponsing av VG Familieliv.

VGs datterbedrift E24 har anslått at betalt innhold vil kunne utgjøre opp mot 12 prosent av reklameinntektene dette året. Pedersen vil ikke anslå hvor stor andel av inntektene til VG som vil komme fra denne type annonser.

– Det er to ting vi er opptatt av - å finansiere god journalistikk og at det er tydelig for leserne at her er det kommersielle interesser som står bak. Vi har så langt ikke hørt noen som har klaget på innholdet i seksjonen.

Spent på løsningen

Leder i VGs redaksjonsklubb Tor-Erling Thømt Ruud sier at PFUs kjennelse gir VG føringer på hvordan de skal arbeide framover. Også han synes det er bra at medlemmene mener det er fint at VG prøver å finne nye måter å finansiere journalistikken på.

– Vi må finne finansieringen. Det er viktig for fremtiden. Og så er det en debatt om hvor linjene går og hva vi kan gjøre. Den er vanskelig, men PFU gir oss i hvert fall noen pekepinn.

Klubblederen sier klubben er særdeles skeptisk til at VGs Partnerstudio som produserer VG Familieliv, har en viss dialog med Rema. Redaksjonsklubben ønsker ikke en dialog om innholdet med dem som betaler for plasseringen. Samtidig innrømmer Ruud det er han er usikker på om noen vil stille med finansiering uten å ha dialog med dem som produserer innholdet.

Å tone ned VGs tilstedeværelse mener klubblederen kan bli vanskelig.

– De som jobber i partnerstudio er VG-folk som tidligere har jobbet i lang tid i redaksjonen og dermed formidler dette på en VG-måte. Å skille det helt ut blir rart. Jeg tror det blir riktig at de sier de ringer fra VG Partnerstudio, ikke Rema. Det blir interessant å se hvordan dette skal løses i fremtiden.

Powered by Labrador CMS