Utsnitt av bildet. Du finner hele bildet lenger ned i teksten. Foto: Paul S. Amundsen

Paul S. Amundsen ville skjerpe seg som fotograf og kjørte E39 med et gigantisk kamera

Det ble høytid i veikanten når det skulle fotograferes.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kanskje er det ingen original ide å sette seg bak rattet for å ta bilder langs en vei. I hvert fall mener fotograf Paul S. Amundsen det når Journalisten ringer. Det er blitt gjort før, sier han, både på E6 og Route 66.

– Men det var det at jeg hadde lyst til å gjøre det, og så er det måten jeg gjorde det på. Langsomt og treigt med ett kamera fra 1969. Det skulle være litt annerledes. Og så ville jeg ta tempo ned, sier han.

Du kan se hele bildeserien fra turen langs Europavei 39 mellom Kristiansand og Trondheim, samt Bergens Tidendes oppslag på Amundsens egne nettsider.

Dyre eksponeringer

Amundsen har gjort mye annerledes. Han har kjørt flere turer med bil tidligere, og sverger på at han kommer til å gjøre det igjen. Men da må han nok kjøpe en klimakvote for å slippe dårlig samvittighet, fleiper han. En av kjøreturene, «Road to Sotchi» fikk han andrepremie for under Årets bilde i fjor.

Selvportrett av Amundsen bak rattet.

Det har vært en hel del timer i bilen. Noen ganger dagsturer, andre turer med overnatting. Og alltid med storformat kamera med film på 4 ganger 5 tommer.

– Så jeg noe interessant tok jeg gjerne to eksponeringer av motivet. Ikke flere. For filen består av enkeltvise eksponeringer dermed er det dyrt og betyr mye arbeid. Så jeg kunne kjøre 90 mil og tok 11 eksponeringer.

Dette er skjerpende, forteller han. For mens fingeren sitter løsere på avtrekkeren når det er et digitalt kamera i hånden, måtte han i dette tilfellet tenke seg bedre om. Selve fotograferingsøyeblikket måtte rett og slett være mer gjennomtenkt.

Foto: Paul S. Amundsen

Å være på veien i tjue dager fordelt over sju til åtte måneder er ikke direkte lønnsomt for en frilanser. Og det er ikke gitt at Amundsen kunne fått det til uten de 50.000 kronene han fikk fra Øivind Christensens minnestipend. Etablert av tidligere BT-eier JW Eides stiftelse.

Stipendet har som formål å fremme dokumentar-tradisjonene som den tidligere fotosjefen var en forkjemper for.

Fascinert av kamera

Et vilkår for tildeling av stipendet var at bildene skulle kunne publiseres i Bergens Tidende, noe som ble gjort sist helg. Over 6 dobbeltsider og forsiden.

– Du har fotografert mange mennesker på veien. Hvordan går du fram for å få dem til å stille opp?

– Jeg forteller hvilket ærend jeg er ute i og at jeg jobber med et gammelt kamera. Så forteller jeg at jeg gjerne vil ta bilde av dem og at de må være tålmodige for kameraet er tregt. Folk responderer veldig godt. Det var ingen som sa nei. Det er utrolig og stas.

– Det gamle fotografiet ser ut til å tiltrekke folk overalt. Jeg tror det har med at folk tar bilder med mobil og digitalkamera. Men så blir litt mer høytid med den ene eksponeringen. Det tror jeg folk synes det er noe fint ved. Så jeg regner med at det nok blir flere turer.

Powered by Labrador CMS