Utviklingsredaktør Ingeborg Volan i Adressa har noen tips som er greie å ta med seg om du jobber med sosiale medier. Foto: Birgit Dannenberg

Ingeborg Volans 7 tips for å lykkes i sosiale medier

HELL (Journalisten): Pass på ikke å legge all kompetanse på én persons skuldre, og finn din indre nerd, lyder noen av rådene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ingeborg Volan kan sosiale medier. Inntil nylig var hun spesialrådgiver for NRKs satsing på nettopp sosiale medier.

Under årets Hellkonferanse utenfor Trondheim holder Volan, som nå er utviklingsredaktør i Adresseavisen, seminaret 7 tips for å lykkes i sosiale medier. Vi spurte like godt om vi kunne få alle tipsene slik at dere som ikke er på Hellkonferansen også kan nyte godt av disse. 

Finn din
indre nerd

1: TENK FØRST. Hvorfor bruker du sosiale medier? Hva vil du oppnå i akkurat dette prosjektet? Hvilket sosialt medium har den riktige miksen av publikum for det du vil oppnå? Og hvilket råmateriale kommer du til å trenge for å få det som du vil?

2: GJØR DET ENKELT Å DELTA. Hvis du vil ha folk til å være med på prosjektet ditt, må du fjerne hindringer for deltakelse. La dem bruke tjenester de kjenner fra før. Skreddersy brukeropplevelsen. Og ikke be om veldig kompliserte bidrag – jo mer arbeid det er for å levere noe til deg, desto mindre får du. Ikke be folk om å ta bilde av abstrakte ting, som for eksempel NRKs #hjertesak fra valget 2013 som fikk veldig få bidrag.

3: FINN DIN INDRE NERD. Bruk statistikkverktøy til å bli bedre. Sett deg inn i algoritmen til Facebook. Den slags.

 

Auda @tv2offisiell

Et bilde publisert av Journalisten (@journalisten)

Du kan følge Journalisten i flere sosiale medier. Som på @journalisten på Instagram

4: TENK VISUELT: Bilder og video presterer bedre i sosiale medier enn tekst og lenker. Hvordan kan du utnytte de enkelte sosiale medienes innebygde visuelle logikk? Om memer, internetthumor, video uten lyd og sånt.

Ingeborg Volan

Nå - Utviklingsredaktør, Adresseavisen

Feb. 14 - jan. 16 - Redaksjonssjef NRK Beta, NRK

Juli 13 - jan. 16 - Spesialrådgiver SoMe, NRK

Jan. 12 - juli 13 - Rådgiver/fagansvarlig digital, Gambit Hill and Knowlton

Jan. 11 - des.11 - Research manager, Isobar

Mai 09 - des.10 - Konsulent sosiale medier, Sermo

Des.07 - apr.09 - Fagmedarbeider, IJ

Mai05 - nov.07  - Journalisten, Sandefjords Blad

Jan.01 - apr.05 - Journalist, Avisa Nordland

5: BLI PERSONLIG: Bygg opp enkeltpersoner som profiler ved hjelp av sosiale medier.

6: GJØR DET RETT: Sikre deg rettigheter til innhold folk sender inn, les brukervilkår på sosiale plattformer, lær deg litt om creative commons-lisenser også videre.

7: PASS DEG FOR TRIKKEN: Dette handler om å redusere det som i NRK kalles «trikkefaktor», det vil si hvor sårbar er du dersom én bestemt person blir påkjørt av trikken? Spre kompetansen om sosiale medier på flere personer, ikke baser deg på ildsjeler.

– Men Volan, er det noen ganger det er helt greit å la sosiale medier bare ligge?

– Det er absolutt greit å la sosiale medier bare ligge. Det første budet henter jeg fra Fight Club – der første regel er «do not talk about fight club». Sosiale medier har ingen egenverdi, de er bare viktige hvis de hjelper oss til å oppnå noe vi vil. Det kan være økt distribusjon/trafikk, merkevarebygging, bedre journalistikk… Så klarer du ikke å si HVORFOR du vil bruke sosiale medier i en bestemt sammenheng, kan du like gjerne la være.

– Gjelder tipsene dine for alle sosiale medier? Det er tross alt mange kanaler.

Hvert sosialt medium
er sin egen sjanger

– Ja, tipsene gjelder for alle sosiale medier, men forutsatt at du behersker dem som sjanger. Hvert sosialt medium er sin egen sjanger. Noen er gode for å trekke trafikk, andre er gode for å innhente tips, atter andre for merkevarebygging – hvis du skjønner?

Powered by Labrador CMS