Gunnar Stavrum og Nettavisen har forsøkt å fortelle brukerne de burde slå av adblock. Det har ikke fungert særlig godt. Foto: Birgit Dannenberg

Finner ingen gode adblock-løsninger

I fjor varslet norske nettaviser at de ville iverksette tiltak mot adblock-brukere. Ennå har de ikke funnet en god løsning. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Enn så lenge er vi enige om at det beste er å benytte positive virkemidler. Det vil si at vi forteller brukerne hvorfor det er så viktig at de skrur av adblock og dermed tillater visning av annonser i nettleseren, sier konserndirektør Per Brikt Olsen for salg og marked i Aller Media ett år etter norske medier varslet tiltak mot adblock.

Fortsatt er så godt som alle norske nettaviser fortsatt åpne for adblock-brukere, skriver Klassekampen.

Olsen sitter prosjektgruppen som flere medieselskap har dannet for å jobbe mot finne en løsning. Han forteller at det så langt har fungert: 3-4 prosent skrur av adblock etter å ha lest en melding som oppfordrer til å slå av ad-block. 

Nettavisen er også en av dem som har forsøkt denne metoden. Men uten hell. 

– Vi så ingen virkninger overhodet av en sånn oppfordring og fant ut at det ikke var noen vits i å beholde det, sier sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen til Klassekampen. 

Nettavisen har færre adblock-brukere enn Dagbladet og VG, rundt 12–13 prosent av den totale trafikken, forteller redaktøren.

Powered by Labrador CMS