Schibsted:

Innsparing holder unna for inntektsfall i VG

Abonnementavisene sliter etter kraftig annonsefall.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsted publiserte imorges sine tall for omsetning i 2. kvartal og dermed for første halvår. De viser at VGs sparetiltak holder marginene oppe trass i et fall på 62 millioner i driftsinntekter 1. halvår mot samme periode i fjor.

Høyre kolonne står for “Full year”, altså hele 2015.

Abonnementsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen tapte til sammen 148 millioner inntektskroner og endte med en samlet driftsmargin på bare 4 prosent.

Abonnementsinntektene økte med solide 11 prosent i disse avisene. Men annonseomsetningen falt med hele 25 prosent på print og 22 prosent online. Dermed er marginen nesten halvert.

Du kan se Schibsteds kvartalspresentasjon her.

NTB skriver:

– Det er nødvendig med fortsatte kostnadstilpasninger for å beholde en akseptabel lønnsomhet, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Flaggskipet VG kan glede seg over at nettbaserte VG+ vokser raskt, og utgaven hadde ved utgangen av andre kvartal 85.000 abonnenter, 44 prosent høyere enn i samme kvartal i fjor. VG har også hatt en vekst i annonseinntektene på mobil og nett-TV.

Powered by Labrador CMS