Facebooks håndjern av gull

Skjermdumpt fra Monday Note.

Facebooks håndjern av gull

Både gamle og nye medier i farlig farvann.

Navlebeskuelse overbeviste mediene om at de var livsviktige for Facebook, skriver franske Frederic Filloux i siste utgave av ukebloggen Monday Note. Han er som vanlig ikke ukas lystigste lesning for medieansatte. Men poengene og tallene gjør uansett inntrykk.

Forfatteren mener tradisjonsmediene har gått seg fast i fruktløse forventninger til Facebook og at nye digitalmedier har tatt på seg Mark Zuckerbergs gyldne håndjern.

Her er noen av Fillouxs observasjoner, jeg anbefaler å lese hele posten:

• Facebook (40 prosent) og Google leverer til sammen 75 prosent av all lenking til nyhets- og underholdningsmedier. Tallet stammer fra medieanalytikeren Ken Doctor, se neste lenke.

• Selv før denne sommerens endringer i Facebooks algoritme, som senket trafikkken for medier verden over, får ingen av dem mer enn 15 prosent av innholdet sitt eksponert i strømmen hos lesere som har liket dem. Kjernen i FB er innhold frea famile og venner, og den tendensen er som kjent forsterket i år.

• Gravejournalistikk har kanskje et ekstra handikap. Et av de større gravemediene i USA rapporterer at algoritmen favoriserer positivt innhold. som jo ikke står øverst på menyen hos slike medier. 

• FB undergraver merkevare. Under halvparten oppfatter avsenderen når de henter medieinnhold sosialt. Det er verst i engelskspråklige markeder, 49 prosent i USA og bare 36 prosent i England kunne identifisere mediet som hadde produsert det de leste. Et lite språkområde som Finland oppnådde 60 prosent.

• Basert på en rapport fra Reuters Institute skriver Filloux at mer enn hver fjerde mellom 18 og 24 år regner sosiale medier som sin hovedkilde til nyheter, for første gang flere enn dem som har TV øverst.

– Alderspyramiden vil etter hvert vise seg drepende for både print og TV-sektoren, mener franskmannen. – Sosiale medier vil sluke det meste av nyhetsforbruket.

Hele bloggposten her.

Annonser