André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB. Foto: Martin Huseby Jensen

Amedia vil selge seg ut av Hamar Arbeiderblad og Gudbrandsdølen Dagningen

Styrelederen sier mediekonsernet vil ut av aviser de ikke kontrollerer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I juni overtok direktør André Støylen i Sparebankstiftelsen DNB som styreleder i Amedia. Det er sparebankstiftelsen som har stått for finanseringen i form av lån der eierskapet til Amedia er overdratt til den nyopprettede Amediastiftelsen.

Tidligere i sommer ble det kjent at Budstikka Media kjøper de 31,5 prosentene i eget selskap som var eid av Amedia for 40 millioner kroner. Prisingen ligger 2 millioner kroner over aksjepostens andel av selskapets egenkapital ved utgangen av fjoråret og 13,7 ganger fjorårets resultat.

Flere kjøper seg selv?

Støylen sier til Journalisten at han også er åpen for å selge andre minoritetsposter, det vil si der Amedia har mindre enn 50 prosent av eierskapet.

Dette gjelder blant annet for Hamar Arbeiderblad (HA) der Amedia eier 21,46 prosent gjennom Hamar Media (HM). HM fikk ifølge konsernregnskapet et årsresultat på 8 millioner kroner i fjor og hadde egenkapital på 157 millioner kroner.

Verdien på Amedias aksjepost ligger derfor trolig et sted i det brede intervallet mellom 30 og 60 millioner kroner. Prisingen er basert på andel av egenkapitalen og opp til 7 ganger siste års resultat, som er omtrent på det nivået Namdalsavisa ble solgt for.

I Gudbrandsdølen Dagningen (GD) eier Amedia samlet 40,2 prosent direkte og gjennom Østlendingen, som de kontrollerer med over 67 prosent. Lillehammer-selskapet hadde ifølge konsernregnskapet et årsresultat på 6 millioner kroner i fjor og egenkapital på 52 millioner kroner.

Aksjene kan trolig derfor prises et sted mellom 20 og 40 millioner kroner.

Foruten regionavisen GD eier og driver selskapet lokalavisene Norddalen, Dølen (50 %) og Byavis Lillehammer, samt Valdres Media.

Avviser ikke flere salg

GD hadde 76 millioner kroner på bankkonto ved utløpet av fjoråret slik at selskapet trolig kan gjøre det samme som Budstikka, nemlig å kjøpe egne aksjer.

– Vi er åpne for innspill hvis prisen er riktig. Her er vi pragmatiske og nøkterne. Det er åpent for diskusjon, men vi har ingen prosess på gang, sier Støylen til Journalisten.no.

Han sier at Amedia-styret ikke har planer om salg av andre aviser enn der de har minoritetsposter, men at styret også der er åpne dersom det viser seg at enkelte aviser naturlig hører bedre hjemme hos andre eiere.

– Vi er ikke avvisende til at det kan oppstå situasjoner andre steder, men da må de være begrunnet ut fra at de passer bedre inn andre steder.

Slikt har også skjedd tidligere, som i januar i fjor da Amedia solgte Stjørdalens Blad, Malvikbladet og Oppdalingen til Polaris Media.

Samtaler på Innlandet

Hamar Media hadde 44 millioner kroner på bok ved utgangen av fjoråret. Styreleder Marit Gilleberg sier det har pågått samtaler både om kjøp av Amedias aksjepost tidligere i år, men at dette nå er avsluttet.

– Vi har hatt noen bud, men det er ikke aktuelt nå, sier Gilleberg.

– Prisen Amedia ønsket var for høy?

– Ja.

Hun sier også at det har vært diskutert en sammenslåing med mediekonsernet GD i nord. Hamar Media har mange lokale eiere med tilknytning til arbeiderbevegelsen.

– Her har vi vært opptatt av lokale eiere. Men å se på Innlandet på sikt kan bli aktuelt. Men toget har ikke gått ennå. Det er et krevende mediemarked.

Powered by Labrador CMS