Avisenes Nyhetsbyrå holder til i Amedias nye lokaler i Akersgata 34/36. Foto: Glenn Slydal Johansen

LO Media overtar Avisenes Nyhetsbyrå

Den 104 år gamle virksomheten skilles ut fra Amedia.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kilder opplyser til Journalisten at LO-sekretariatet på sitt ukentlige møte mandag kommer til å godkjenne at LO Media skal kjøpe Avisenes Nyhetsbyrå (ANB). Planen er å integrere virksomheten i arbeidstakerorganisasjonens medieselskap, stiftelsen LO Media, som et datterselskap.

AVISENES NYHETSBYRÅ

• ANB eies av  Amedia og ble etablert i 1912 under navnet Socialdemokratisk Pressekontor.

• Skiftet navn til Arbeidernes Pressekontor i 1919. I 1984 endret byrået navn til A-pressens Oslo-redaksjon (APOR).

• Byrået ble organisert som aksjeselskap i 1990 og tok i bruk navnet Avisenes Nyhetsbyrå 1. september 2001.

• Har i dag fire ansatte som produserer nyheter og kommentarer om politikk og arbeidsliv for lokal- og regionaviser over hele Norge.

• ANB har sin egen nettavis: Siste.no.

Dette skjer etter innstilling fra et internt medieutvalg i LO, der både LO-ledelsen og de tyngste forbundene er representert.

Beslutningen skal formelt fattes av LO Medias styre i etterkant av behandlingen i LO-sekretariatet, der forbundslederne i LO møter.

Utgir fagblader

– Vi har vært kunde av ANB i mange år og har et veldig godt forhold til dem. Det akter vi å fortsette med. Utover det har jeg ikke noen kommentar, sier daglig leder av LO Media, Tore Ryssdalsnes, til Journalisten.

LO Media er utgiver av en rekke fagblader, blant dem LO-Aktuelt og Magasinet for Fagorganiserte. Stiftelsen står også bak nettportalen Frifagbevegelse.no.

Selskapet har trygg økonomi med et omsetning på 122,1 millioner kroner og et resultat før skatt på 3,0 millioner i 2015.

Ny mediestrategi

I februar i år solgte LO og Telenor sine dominerende aksjeposter – hver på rundt 44 prosent – i Amedia til til Sparebankstiftelsen DnB.

Les også: Amedia skal eies av ny stiftelse

I kjølvannet av salget, som innbrakte LO 176 millioner kroner, nedsatte organisasjonen et eget medieutvalg som skal vurdere nye investeringer som kan bidra til økt mangfold i norsk presse. Utvalget fikk i oppdrag å utmeisle LOs nye mediestrategi innen 1. november. Ifølge LOs ledelse kan utvalget vurdere å bruke deler av inntektene fra salget av Amedia til dette formålet.

Les også: LO snuser på nye medie­investeringer - Dagsavisen er på frierføtter

Initiativet til LOs overtakelse av ANB kom etter det Journalisten erfarer fra Amedia-sjef Are Stokstad. Han har ikke vært tilgjengelig for kommentar mandag.

Planen er nå at byrået integreres i LO Media fra 1. oktober og fortsetter å levere nyheter og kommentarartikler til Amedias papir- og nettaviser. Dersom overtakelsen vedtas flytter de ansatte fra dagens lokaler i Amedias hovedkvarter i Akersgata til LO Media i Storgaten 33 lenger øst i Oslo sentrum.

Bygger minikonsern

Det er foreløpig ikke kjent om LOs interne medieutvalg har konkludert i spørsmålet om å investere i andre medieselskaper enn ANB. Flere LO-forbund har kjøpt aksjer i Klassekampen de siste årene. Samtidig har Dagsavisen - med sin tradisjonelt sosialdemokratiske tilhørighet – gjort sine hoser grønne for landets største hovedorganisasjon.

Statsminister Jens Stoltenberg og ANB-sjef Hallgeir Westrum da
nyhetsbyrået feiret sitt 100-årsjubileum i 2012. Foto: Bjørn Åge Mossin

Dagsavisen er på jakt etter flere investorer som kan bidra til å styrke selskapet. Dagsavisen ønsker å bygge opp et mini-konsern med tidligere nr. 2-aviser i norske byer. Dagsavisen har, med Mentor Medier i ryggen, allerede overtatt Rogalands Avis og gjenopplivet Moss Dagblad og Fremtiden i Drammen.

Konkurrent til NTB

På 1990-tallet utviklet daværende A-pressens Oslo-redaksjon (Apor) seg fra å være et nisjebyrå til å bli en sterk konkurrent til Norsk Telegrambyrå (NTB) i lokalavismarkedet. Ved årtusenskiftet hadde Apor 40 ansatte, hvorav 30,5 redaksjonelle årsverk. Siden er byrået blitt gradvis bygget ned.

Deler av virksomheten og en rekke ansatte er overført til NTB de siste 10 årene. 1. januar 2007 inngikk ANB samarbeid med NTB. Sistnevnte overtok den løpende nyhetstjenesten som ANB hadde levert, mens ANB konsentrerte seg om levering og videredistribusjon av eksklusive saker og tjenester til abonnentene.

LO MEDIA

• Stiftelsen LO Media har ca. 60 ansatte og er etablert av LO og alle LOs forbund.

• LO Media lager medlemsblader  til 13 LO-forbund og produserer også andre fagblader, blant annet LO-Aktuelt. Med et månedlig opplag på ca. 550.000 fagblader, er LO Media den største fagbladprodusenten i Fagpressen.

• LO Media produserer også ulike typer informasjonsmateriell på oppdrag for kunder i arbeiderbevegelsen.

• I 2016 forventes omsetningen å bli rundt 125 millioner kroner.

I 2014 ble det klart at NTB overtok sport og foto fra ANB og ble fotoleverandør til alle Amedia-aviser. Fem og et halvt årsverk fulgte med på lasset og den gjenværende virksomheten ble konsentrert rundt samfunnsredaksjonen, det vil si stoff om politikk og arbeidsliv. Nettaktivitetene som blant annet var blitt drevet gjennom siste.no bleoverlatett til regionale samarbeid mellom de enkelte mediehusene.

I dag består ANBs redaksjon av ansvarlig redaktør Kjell Werner og tre journalister. Werner sier til Journalisten at han ikke har noen kommentar til saken. Lederen av redaksjonsklubben i ANB, Helge Rønning Birkelund, ønsker heller ikke å kommentere før saken er avklart.

Tapte mye penger

Ifølge de offisielle regnskapene har ANB vært et tapssluk de siste årene, med årsresultat på minus 17,8 millioner kroner i 2014 og 3,8 millioner i 2015. Underskuddene, spesielt i 2014, tilskrives kostnader knyttet til omstilling, nedbemanning og overføring av ansatte og virksomhet til NTB.

ANBs videre skjebne var et tema allerede i forkant av LOs salg av sine 44,6 prosent av Amedia sist vinter, men en eventuell overføring til LO Media ble da stilt i bero.

Kjell Werner er ansvarlig redaktør i Avisenes
Nyhetsbyrå. Foto: Terje Pedersen, ANB
Powered by Labrador CMS