– Facebook er uforutsigbare og uberegnelige

– Facebook er uforutsigbare og uberegnelige

– Vi har fått et filter mellom oss og leserne våre og oppføre oss deretter, sier Nettavisens Gunnar Stavrum.

De siste uker har budt på heftige diskusjoner rundt Facebooks sletting av Nick Uts ikoniske krigsfotografi av napalmjenta fra Vietnamkrigen. Først slettet Facebook Tom Egelands post med flere ikoniske bilder. Deretter truet de TVNorge-sjef Harald Strømme med utstengelse. Ikke lenge etter slettet de en Facebook-kritisk post med bilder og tekst publisert av postdoktor Anine Kierulf.

Også Journalisten opplevde at vår post som ledet til denne artikkelen ble slettet. Dagen etter sladdet vi fotografiet.

Tidligere denne uken ble Tom Egeland stengt ute av Facebook etter at han delte en artikkel fra Dagsavisen hvor Kim Phuc, kvinnen i bildet, kommenterte sletting. Onsdag kveld ble også Nettavisens ansvarlige redaktør Gunnar Stavrum utestengt i 24 timer. Årsaken var at han hadde delt Nettavisens lederartikkel hvor Facebook fikk kritikk. Artikkelen var illustrert med Nick Uts fotografi.

Både generalsekretær Arne Jensen og assisterende generalsekretær Reidun Kjelling Nybø har reagert med å dele hans innlegg.

Filteret Facebook

Stavrum sier til Journalisten at Facebook nå demonstrerer viktigheten av norske redigerte medier. Han mener at dette burde være et tankekors for annonsørene som bruker millioner av kroner i året på Facebook. Dette undergraver kvaliteten på norske medier og norsk ytringsfrihet og demokrati, mener redaktøren.

Gunnar Stavrum er utestengt fra Facebook.
Foto: Birgit Dannenberg

– Vi må minimum ha et pragramtisk forhold hvor vi må erkjenne at vi har fått et filter mellom oss og leserne våre, og oppføre oss i henhold til det. Det er betenkelig å bruke Facebook som en totalkanal for distribusjon. Det blir ikke slik for det blir bare det Facebook ønsker å velge ut som kommer gjennom.

Stavrum forteller at han ikke fikk noe forvarsel fra Facebook før han ble stengt ute fra nettsamfunnet i 24 timer. Han fikk ingen begrunnelse og ble kun henvist til Facebooks retningslinjer. Han mener det er oppsiktsvekkende at de ikke bare fjernet et av verdens mest kjente krigsbilder, men også hans kommentarartikkel.

– Hvis de kan fjerne det, hva annet kan de fjerne. Jeg sier ingenting i selve kommentaren som er i strid med deres retningslinjer, men de er likevel arrogante nok til å sende meg en lenke dithen uten noen begrunnelse. Det er horribelt og arrogant.

– De som husker MySpace husker at selv om man har en stor posisjon i dag, kan man være glemt om noen år.

Markedskanalen Facebook

Sjefredaktør Kjersti Sortland i Budstikka sier at de forsøker å jevnt over være sunt skeptiske og kritiske til alt de gjør. Instant Articles har de forsøkt gjennom boligstoff. Samt til noe av nyhetsutbudet.

Kjersti Sortland ønsker klarere ståsted
fra Facebook. Foto: Martin Huseby Jensen

Så langt har ikke Instant Articles gitt spesielt stort økonomisk utbytte.

– Vi er opptatt av at vi redigeres av redaksjonen og redaktøren, men vi har ingen konkret opplevelse av at Budstikka er blitt sensurert, sier Sortland.

Hun forteller at de følger med på diskusjonen som nå går og drøfter den internt. Så langt har de ikke tatt noe standpunkt om hvordan de skal forholde seg videre.

– Det hadde ikke gjort noe om Facebook hadde stått klarere på om de anser seg selv som en overpublisist eller hva de mener er deres ståsted.

Den vennlige fienden Facebook

Adresseavisens sjefredaktør Tor Olav Mørseth har tidligere vært skeptisk til å ta i bruk Facebooks Instant Articles. Han sa til Journalisten under Hell-konferansen tidligere i år at han ikke ville gi fra seg redaktøransvaret til Facebook.

Tor Olav Mørseth vil ikke gi fra seg redaktøransvaret
til Facebook. Foto: Martin Huseby Jensen

Den siste ukes diskusjoner rundt slettingen av Nick Uts ikoniske krigsfotografi fra Vietnam-krigen har forsterket Mørseths holdning.

– Jeg tror dette er en bekreftelse på at vi ikke må gjøre oss avhengig aktører som Facebook. Dette viser at de kan overstyre våre redaksjonelle vurderinger. Det kan vi ikke leve med.

Facebook viser seg å være en frenemy, mener han. Og viser til at nettsamfunnet er viktig i research-fasen, lage oppspill, kildekontakt, spredning av saker og engasjement rundt disse.

– Men jeg er ikke der hvor jeg ser på Facebook som vår mulige primære plattform.

Farlige Facebook

Nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord forteller at de i NRK jobber etter to strategier: Å tilby viktig redaksjonelt innhold til publikum og i dialog med Facebook både direkte og gjennom presseorganisasjonene diskutere de publisistiske prinsippene.

Nyhetsdirektør Alexandra Beverfjord i NRK.
Foto: Glenn Slydal Johansen

– Det er viktig å understreke at den aller største delen av trafikken til NRK får vi direkte på vår hovedside. Men det finnes en del brukere – særlig unge – som ikke oppdaterer seg på nyheter gjennom å oppsøke de tradisjonelle mediene. Vi bruker sosiale medier for å nå disse med viktig innhold. Men vårt hovedfokus er altså by far våre egne plattformer, derfor blir ikke våre redaksjonelle valg påvirket av eventuell sensur på Facebook eller andre sosiale medier slik situasjonen er i dag.

Beverfjord mener at desto større Facebook er, desto større er faren for at nettsamfunnets sensur påvirker medienes samfunnsoppdrag.

– Derfor er det viktig å gå i dialog med Facebook for å diskutere hvilke rammer som vil gjelde for samfunnskritisk, uavhengig og til tider provoserende journalistikk på deres plattformer.

Uforutsigbare Facebook

Dagbladet er aktive på Facebook. De var tidlig ute med å ta i bruk Instant Articles, og de har flyttet artikkeldebatten til nettsamfunnet.

Sjefredaktør John Arne Markussen sier til Journalisten at han opplever det vanskelig å forholde seg til Facebook. Han omtaler nettsamfunnets sletting som inkonsistent og viser til at han selv har delt Nick Uts fotografi og at dette fortsatt ligger ute på hans profil. Samt at Dagbladet Meninger brukte bildet som illustrasjon til en kommentar fredag i forrige uke. Heller ikke dette er slettet.

John Arne Markussen omtaler Facebook som
uforutsigbar. Foto: Martin Huseby Jensen

– Jeg tror ikke Facebook helt vet hva de vil eller hva de skal være. Du vet aldri helt hva du våkner til, sier han.

I Markussens verden er ikke Facebook et medium, men en plattform. Derfor vet man ikke heller ikke helt hvordan de tenker. En naturlig reaksjon til slettingen er å si nei, da distribuerer vi ikke over Facebook.

– Vi har et veldig schizofrent forhold til Facebook. Vi har en helt nøktern vurdering. Distribusjonsplattform som sådan fungerer godt. Vi får en god del trafikk derfra og er på jakt etter distribusjon. Dette viser bare at Facebook er vanskelig å jobbe med og å forholde seg til på profesjonell basis. Derfor kan man ikke legge alle eggene i den kurven. De er for uforutsigbare og uberegnelig.

Tom Egeland stilte torsdag morgen seks spørsmål til norske redaktører. John Arne Markussen har svart ham på tiltale. Se hva han svarer her.

Paradokset Facebook

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund sier til Journalisten at slettingen av bilder og utestengelse av brukere som hennes egen ektefelle er en påminnelse om en problematisk symbiose mellom nettsamfunnet og mediene. Nettopp derfor er det viktig å kjøre denne debatten og diskutere de rammebetingelsene FB legger for den offentlige samtalen. Slik at mediene forhåpentlig kan påvirke dem.

Kjersti Løken Stavrum mener vi alle er leilendinger
på Facebook.

– Vi er alle leilendinger under Facebook hvor debatten om dette akkurat dette foregår på Facebook. Vi er alle klar over det paradokset. Facebook er langt på vei blitt internett for mange. Og, nettopp derfor er det viktig at vi må kjøre debatten og retter kritikken mot dem. Det forplikter for Facebook å ha den rollen de nå har fått.

– Hvilke tanker gjør du deg rundt det faktum at Facebook ikke svarer på spørsmål fra journalister?

– Det er nesten utrolig at det går an å opptre slik i vår tid. Særlig når de er en kommunikasjonsplattform.

Annonser

Les også

Morgenrutinen:

Mener prioritering av kvalitetsjournalistikk er største utfordring for mediebransjen nå.

Partiet mener påstandene fra Dagbladet og TV 2 om at NRK bruker lønn for å lokke til seg medieprofiler fra de kommersielle mediehusene, er alvorlige.