Illustrasjonsfoto på Facebook.

Facebook vurderer å merke falske nyheter med en advarsel

Skisserer flere mulige tiltak mot usanne nyhetsmeldinger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Problemet med nyhetsartikler uten rot i virkeligheten har fått stor oppmerksomhet i kjølvannet av presidentvalget i USA. I løpet av valgkampen fikk en lang rekke slike artikler stor oppmerksomhet i sosiale medier, og kritikere mener falske nyheter kan ha påvirket utfallet av valget.

Facebook-sjef Mark Zuckerberg avviste noen dager etter valget blankt at deres spredning av nyheter uten faktasjekk kan ha påvirket utfallet, og kalte det for en «sprø idé».

I en fersk Facebook-post understreker han imidlertid at Facebook tar problemet svært alvorlig, og skisserer flere mulige tiltak.

Les også: Morten Øverbye mener norske redaktører bør bekymre seg over at Facebooks kjerne er å servere deg det du liker

Samarbeid med organisasjoner som driver uavhengig faktasjekk er et av dem. Ett annet er å merke nyhetsmeldinger som brukere og uavhengige faktasjekkere har rapportert at er usanne med en advarsel.

Zuckerberg peker også på et tiltak som ble kunngjort tidligere denne uka, som går ut på å fjerne falske nyhetssiders muligheter til å bruke selskapets annonsenettverk til å tjene penger.

– Mye av feilinformasjonen er drevet av økonomisk motivert spam. Vi vurderer å ødelegge økonomien i dette med annonseregler som den vi allerede har kunngjort, skriver Zuckerberg. 

Powered by Labrador CMS