Nettavisen misbrukt i annonsesvindel

Nettavisen misbrukt i annonsesvindel

Nettavisen er ett av mange nettsteder som er misbrukt i en omfattende reklamesvindel med forbindelse til russiske kriminelle.

Svindelen har skjedd i forbindelse med handel av digital reklame på såkalte reklamebørser. Der har svindlerne utgitt seg for å representere kjente varemerker og deretter stukket av med reklamekjøpernes penger.

Datasikkerhetsfirmaet White OPS sier svindelnettverket Methbot skal ha fått inn over 1,6 milliarder kroner fra det amerikanske reklamemarkedet, skriver Dagens Næringsliv.

– Dette kan enklest sammenlignes med svindlere som utgir seg for å være DNB, og som sender eposter rundt omkring. Slike svindlere bruker merkevaren til anerkjente selskaper og utgir seg for å være dem. Det er en svindel det er vanskelig å gardere seg mot, forklarer Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum.

Han sier svindelen ikke har rammet Nettavisens kunder, men at selskapet selv er blitt rammet ved at potensielle kunder har endt opp med å sende til svindlerne i stedet. Svindlerne har blant utgitt seg for å representere anerkjente nettsteder som Huffington Post, Economist, Fortune, ESPN, Vogue, CBS Sports og Fox News.

For å unngå lignende svindel i fremtiden, anbefaler Stavrum at reklamekjøperne henvender seg direkte til nettstedet der ønsker å annonsere.

Annonser

Ledige stillinger:

Søknadsfrist
24.02.2017
Søknadsfrist
26.02.2017
Søknadsfrist
27.02.2017

Les også

Fremskrittspartiets Mazyar Keshvari beskylder norske medier for falske nyheter.

– Nå har jentene i klassen rådført seg med kjærester og venner for å finne ut om de burde fikse på underlivet sitt. Ikke bra jobba, NRK, skriver en av klagerne.

– Det er plass til flere aktører i Trondheim, sier «konkurrenten» Trondheim24.