Konsernsjef Arne Stokstad i Amedia beklager at regjeringen og Stortinget ikke tar seg tid til å vente på Mediemangfoldsutvalgets innstilling. Foto: Martin Huseby Jensen

Konkurrentene kritiske til «TV 2-avtale»

En avtale skreddersydd for TV 2 faller fremdeles ikke i smak hos øvrige medier.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Stortingets kulturkomité har holdt åpen høring om kommersiell allmennkringkasting. Amedia og Schibsted mener en «TV 2-avtale» vil være mediepolitisk risikosport, skriver Kampanje.

– Vi beklager at regjeringen og Stortinget ikke tar seg tid til å vente på Mediemangfoldsutvalgets innstilling, som kommer 1. mars, som vi forventer vil ha en helhetlig tilnærming, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia.

Styreleder Tove Nedreberg i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) vil også vente på Mediemangfoldsutvalget. Hun synes også en femårig avtaleperiode er for lang:

– Jeg mener det er klokt å tidsbegrense støtten. Det er ingen gitt å spå hvordan tv-landskapet ser ut om tre år.

Mikroskopisk sjanse

TV 2-sjef Olav T. Sandnes mener derimot det er en avsporing å argumentere for å sette avtalen inn i en bredere mediepolitisk sammenheng.

– Saken handler ikke om generelle subsidieordninger. Stortinget har bestemt at dette er en egen sak som handler om kjøp av allmennkringkastertjenester, sier han.

Les også: Regjeringen vil støtte TV 2 med inntil 135 millioner

Torry Pedersen, som denne uken gikk fra å være VG-sjef til å lede Schibsteds publisistiske virksomhet, mener det er en mikroskopisk sjanse for at andre vil søke om å bli allmennkringkaster.

Powered by Labrador CMS