Google sponser sommerjobb for tre studenter i norske mediehus. Nettavisen er en av dem

Gunnar Stavrum og Nettavisen er på jakt etter noen som kan tilføre redaksjonen noe nytt. Arkivfoto: Birgit Dannenberg

Google sponser sommerjobb for tre studenter i norske mediehus. Nettavisen er en av dem

Tre studenter kan få praksisplass i tre norske redaksjoner. Regningen tar Google.

Skal du rekke å søke om å være en del av Googles bidrag til presse-Norge må du hive deg rundt. Søknadsfristen er allerede 17. februar.

I praksis betyr dette en sommerjobb i Aftenposten, VG eller Nettavisen, men startdato settes av hvert mediehus.

Sponser media i hele verden

«Vi ønsker å gi den neste generasjonen journalister som jobber med å informere, engasjere og inspirere folk over hele verden utviklingsmuligheter».

Slik begynner teknologigiganten omtalen av Google News Lab Fellowship, et program som hører inn under Digital News Initiative.

– Dette er et samarbeid mellom Google og mediehus i Europa. Vi vil understøtte journalistikk av høy kvalitet og bidra til et mer bærekraftig medielandskap gjennom teknologi og innovasjon, sier Matt Cooke, ansvarlig for Google News Lab i Norden.

I Norge kommer nå utviklingsprogrammet for første gang. Og både heltids- og deltidsstudenter kan søke. Riktignok er det kun tre studenter som velges til programmet. Altså én kandidat per mediehus.

– Vi er veldig glade for å rulle ut Fellowship-programmet i Norge. Det har allerede eksistert flere år i USA og er nå inne i sitt andre år i Storbritannia. I år er programmet også tilgjengelig i Danmark, Finland, Sverige, Irland og Storbritannia – mens det tidligere har vært gjennomført i Tyskland, Østerrike og Sveits, forteller han.

Tre mediehus

Samarbeidspartnerne er Nettavisen, VG og Aftenposten. I de respektive avishusene vil studentene i sommer kunne hospitere i et par måneder. Dette etter å ha fått en opplæring i Googles digitale verktøy.

– Vi oppfordrer studenter til å se seg ut ett foretrukket mediehus, men dersom vedkommende virkelig ønsker å søke på to utlysninger så vil ikke det straffe seg på noe vis, sier Cooke.

Ifølge hjemmesidene til Google tar de regningen opp til 65.000 kroner per medlem. Stipendbeløpet dekker lønn og andre utgifter i fellowship-perioden, som er en fulltidsjobb på to måneder.

– I praksis blir dette en form for sommervikariat, inkludert opplæring i Google-programmer, sier Gunnar Stavrum i Nettavisen.

Stavrum er glad for dette bidraget til norske medier. Og mener det føyer seg inn i rekken av initiativer til mediebransjen fra Google.

– For oss er dette en mulighet til å ha en hospitant betalt av Google. Og da kunne velge en annen gruppe personer som er mer datainteresserte. Det blir som et eksperiment, sier han.

– Vi mener dette er bra for en hardt presset mediebransje over hele verden. Og noen ting har vi stor nytte av å samarbeide om, mens annet kommer vi til å være i konkurranse med hverandre om, sier digitalredaktør Ola Stenberg i VG.

Teknologiinteresse

Google ønsker nå å se an interessen for det nye programmet i Norge. I Storbritannia søkte 250 studenter det første året og nå har selskapet 630 søkere.

– Alle norske studenter med interesse i digital historiefortelling og teknologi er hjertelig velkomne til å søke, sier Cooke.

Søknaden blir vurdert av nyhetsorganisasjonen, som har eneansvar for å velge ut studenter til Fellowship-programmet.

Nettavisen merker allerede interessen.

– Ja, vi ser en stor interesse. Sommerjobber i pressen får generelt det, sier han og fortsetter: – Vi vil være interessert i folk som tilfører noe nytt og som vi ikke har. Vi har i mange år hatt ulike former for utplasserte elever fra medielinjen, og har fortsatt dette som hovedspor. Nå derimot går vi ikke nødvendigvis etter kandidater med journalistutdanning. Kanskje en programmerer? Dette blir en form for annen rekruttering til journalistjobber. Dette blir en nyttig erfaring for den som får plassen. Og de fleste som har blitt journalister har startet med ulike former for sommervikariat. Samtidig er ikke dette en fribillett inn i bransjen, sier Stavrum.

I VG har de ifølge digitalredaktør Stenberg ennå ikke sett an søkermassen, men har liknende oppfatning av hva redaksjonen nå kan forvente av søkere.

– Vi ønsker å snakke med folk som bryr seg om kombinasjonen journalistikk og teknologi. Det er en kraftfull kombinasjon som vi for lengst har tatt på alvor i VG. Dette prosjektet gir oss en mulighet til å ytterligere styrke dette fokuset, sier Stenberg.

Det er viktig at journalister bruker alle nye verktøy som kommer i takt med utviklingen rundt oss. Ikke alt krever ti programmere. Mye er det mulig å gjøre noe med ved å værre nysgjerrig på alt som finnes der ute. Det går langt forbi verktøy som Google tilbyr, sier Ola Stenberg.

Pilotprosjekt

Samarbeidet med norske mediehus om å utvikle studenter til å bli dyktige journalister, er et pilotprosjekt.

– Det er første gang vi gjør et slikt prosjekt med Google, men jeg ser ingen grunn til at vi ikke kan samarbeide mer. Initiativet er veldig godt – i likhet med andre initiativ fra Google. Og vi har med dem som andre tredjepartsaktører en nysgjerrig tilnærming til nye spennende prosjekter, sier Stenberg.

Annonser

Les også

BILDET:

Med fotoutstillingen «Jeg elsker» ønsker fotografen å bryte tabuer.

Pressen frykter etterfølgeren ikke blir god nok og vil føre til mindre innsyn.

For bilder på søkemotoren Bing betaler Microsoft fra 195 kroner og oppover. Les hva seks skandinaviske fotografer fikk da Microsoft kjøpte bildene deres.